You are here:
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Волинський прес-клуб

Як про жінок і чоловіків писали регіональні медіа і які з них найбільш гендерночутливі: результати червневого моніторингу 2021

"Жіночка інтелігентного вигляду", "прекрасна стать", "ця чарівна дівчина", "красуня-спортсменка", "ніжна блондинка, з приємною посмішкою та ямочками на щоках", "берегиня домашнього вогнища", "горе-матір", "вона і розум - це абсолютно різні категорії", "кожна жінка просто зобов’язана бути привабли­вою", а ще - кожну дівчину цікавлять питання краси, здоров'я і продовження молодості - так писали про жінок українські регіональні медіа у червні. А ще - демонстрували еротичні фото блогерок і ведучих, супроводжували їхніми оголеними тілами інформацію про "хитрощі від виробників косметики".

Чоловікам "дісталось" менше: зазвичай ішлося про "справжніх чоловіків", "справжніх хлопців", "справжні чоловічі риси" (одна з них - коли подобаються дівчата) і лише в одному випадку недосконалий порядок списали на те, що "він чоловік".

Ці стереотипні образи про жінок і чоловіків були зафіксовані командою експерток/експертів з моніторингу впродовж моніторингового тижня - із 7 по 13 червня - у друкованих та інтернет-виданнях 24 областей України.

Загалом про жінок писали у матеріалах про освіту, культуру, медицину, волонтерство та соціальні питання, а чоловіки домінували в темах політики, економіки, спорту, воєнній тематиці. Велика частка повідомлень у регіональних ЗМІ стосується правопорушень і надзвичайних ситуацій, а їхніми головними дійовими особами є чоловіки, які спричиняють ДТП, крадіжки, насильство та інші злочини.

Для збільшення натисніть на зображенні

Найчастіше жінки були героїнями публікацій (про кого йшлося, або про кого згадували в контексті) на теми у рівненських медіа (39%), а найрідше - у луганських виданнях (12%). Фігурували як експертки (тобто коли їхні думки, позиція, коментарі із різних питань звучали у ЗМІ) - майже порівну з чоловіками - у матеріалах сумських (49%), чернігівських (45%), кіровоградських (44%), київських (42%) видань. Найрідше "давали слово" жінкам хмельницькі (25%) та миколаївські (24%) медіа.

Фемінітиви найпоширеніші у медіа західних і центральних областей (як і в квітні, у червні лідерами є львівські видання - 94%), хоча все частіше їх використовують і видання північних, східних і південних областей. 

Для збільшення натисніть на зображенні

Найбільш гендернозбалансованими (такими, де порівну чи майже однаковою мірою представлені жінки і чоловіки як героїні/герої та експертки/експерти) були у червні публікації таких видань:

1) газети -

  • "Восточный проект" (Донецька обл.) - 47% експерток/53% експертів і 53% героїнь/47% героїв;
  • "Луцький замок" (Волинська обл.) - 57% експерток/43% експертів і 42% героїнь/59% героїв;
  • "Вільне слово" (Рівненська обл.) - 42% експерток/58% експертів і 56% героїнь/44% героїв;
  • "Вечерний Харьков" - 44% експерток/56% експертів і по 50% героїнь та героїв;
  • "Неделя" (Сумська обл.) - 65% експерток/35% експертів і 36% героїнь/64% героїв;
  • "Ваш шанс" (Сумська обл.) - 52% експерток/48% експертів і 44% героїнь/56% героїв;
  • "Наше місто" (Дніпропетровська обл.) - 49% експерток/51% експертів і 47% героїнь/53% героїв;
  • "Вісті.Інформація.Реклама" (Київська обл.) - 63% експерток/37% експертів і 40% героїнь/60% героїв;
  • "Замкова гора" (Київська обл.) - 57% експерток/43% експертів і 38% героїнь/62% героїв;
  • "7 днів Черкаси" - 33% експерток/67% експертів і 62% героїнь/38% героїв;

2) інтернет-видання - 

  • "Кіровоград-24" - 61% експерток/39% експертів і 42% героїнь/58% героїв;
  • "I-VIN" - 38% експерток/62% експертів і 59% героїнь/41% героїв;
  • 0532.ua - Сайт Полтави - 47% експерток/53% експертів і 49% героїнь/51% героїв.

Загалом жінки присутні в медіа у третині випадків: у 34% - як експертки (36% - у друкованих виданнях і 31% - в онлайн), у 30% (32% - у друкованих ЗМІ і 28% - онлайн) - як героїні матеріалів. 

Для збільшення натисніть на зображенні

Найвищий Індекс гендерної чутливості (за рівнем представництва жінок/чоловіків і вживання фемінітивів) - у волинських медіа (53%), на другій позиції - львівські, рівненські та чернівецькі видання (по 52%), на третій - кіровоградські (51%).

Для збільшення натисніть на зображенні

Найбільш гендерночутливими виданнями червня стали видання:

  • газета "Луцький замок" (66%),
  • газета "7 днів Черкаси" (65%),
  • київський інтернет-ресурс "ITV" (62%),
  • вінницькі інтернет-видання "Vежа" й "I-VIN" (по 62%),
  • газета "Рівне експрес" (62%),
  • інтернет-видання "Район.Луцьк" (61%),
  • кіровоградські інтернет-видання "Точка доступу" (62%) і "З перших уст" (60%),
  • газета "Молодий буковинець" (60%),
  • рівненська газета "Вільне слово" (60%),
  • івано-франківське інтернет-видання "Галицький кореспондент" (60%).

Бажаємо колегам тримати, а то й підвищувати планку (ідеальний показник гендерної чутливості - 66,7%).

Інфографіка - Дмитро Авраменко, завідувач кафедри дизайну ВНУ ім. Лесі Українки.

__________________
Нагадаємо, що попередні етапи моніторингу відбулись у лютому та квітні цього року. У червні - останній, третій етап. За їх результатами буде визначено найбільш гендерночутливі медіа як на рівні кожної з областей, так і загалом по Україні.

Мета моніторингу - з’ясувати, наскільки регіональні медіа дотримуються гендерного балансу в журналістських матеріалах, чи вживають фемінітиви на позначення посад, професій, виду діяльності жінок, а також чи використовують вони гендерні стереотипи та сексистський контент.
_________________

Гендерний моніторинг журналістських матеріалів регіональних медіа відбувається в межах проєкту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews


 

Архів

2021
грудня
MoTuWeThFrSaSu
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Ресурсний центр ГУРТ


Пошук

Наша сторінка на Facebook