You are here:
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Волинський прес-клуб

Волинські медіа у червні – найбільш гендерночутливі в Україні

Третій, завершальний цьогорічний етап моніторингу гендерної чутливості регіональних волинських медіа тривав упродовж 7-13 червня 2021 року (попередні відбувались у лютому і квітні цього року). Аналізували публікації 5 інтернет-видань («ВолиньPost», «Волинські Новини», «Волинь 24», «Перший», «Район Луцьк») та 5 друкованих видань (газети «Волинь», «Волинська газета», «Твій вибір», «Вісник і К», «Луцький замок»).

Мета моніторингу  відстежити, в якій кількості жінки і чоловіки присутні в публікаціях як експертки/експерти (ті, кого цитують, у кого беруть коментарі) та героїні/герої (ті, про кого пишуть, але їхній голос не «звучить»), вживання стереотипних образів і сексистського контенту в журналістських матеріалах.

У друкованих ЗМІ показник щодо кількості експерток у цьому періоді, у порівнянні з двома попередніми, зріс із 27% до 40%. А от кількість героїнь практично така ж – їх 39% (у попередніх періодах цей показник становив 37 і 40 %). Найменше слово жінкам надавали на сторінках газети «Волинь»  23%. У попередніх періодах цей показник був низьким у «Волинській газеті», «Віснику» та «Твоєму виборі».

Найбільш гендернозбалансованими (де рівне представництво жінок і чоловіків)  є публікації газети «Луцький замок» (57% експерток/43% експертів і 42% героїнь/58% героїв). Це – одні з найкращих показників серед інших видань України, які підлягали моніторингу. На другій позиції – «Вісник» і «Твій вибір».

Для збільшення натисніть на зображенні

Для усіх періодів моніторингу – і цього року, і 2019 – зберігається закономірність: найбільше чоловіків у матеріалах про спорт та кримінал/надзвичайні події. В останній тематиці чоловіки у переважній більшості є порушниками закону. Також чоловіки домінують і як експерти, і як герої у публікаціях про політику / діяльність органів місцевого самоврядування.

Жінки найчастіше коментували питання сфери освіти, соціального захисту та медицини, а як героїні переважають у матеріалах про культуру та у «життєвих історіях».

У червневому періоді моніторингу значно менше матеріалів, пов’язаних з пандемією коронавірусу. Проте - багато статей політичного формату. У «Віснику» та «Твоєму виборі» левова частка матеріалів присвячені історіям конкретних людей, різним життєвим історіям.

У червні вживання сексизмів та стереотипів ми не виявили. Хоча такого не можна сказати про попередні періоди. Найбільш поширеними стереотипами були фрази про те, що жінки справжні, якщо вони вміють варити борщ.

Лідером за вживанням фемінітивів у всіх трьох періодах моніторингу цього року є газета «Луцький замок». Тут їх використовували у 100%. Найчастіше вживаними у всіх медіа є «директорка», «заступниця», «жителька», «начальниця», «артистка».

Найбільше маскулінітивів у лютневому та червневому періоді – у «Волинській газеті», у квітневому – у «Віснику».

Під час червневого періоду моніторингу лише один матеріал був присвяченій гендерній темі. Стаття під назвою «Ні домашньому насильству»  була опублікована у «Луцькому замку». У матеріалі йшлося про нараду, де представники профільних управлінь висловлювали свої позиції щодо протидії та запобіганню домашньому насильству у Луцьку, повідомили про плани щодо створення кризової кімнати для потерпілих від насильства.

У попередніх періодах у газетах ми фіксували статті про курси самооборони для жінок,  експеримент з парламентарями Японії щодо того, як їм причепили «вагітні животи», аби вони усвідомили як себе почувають жінки під час такого періоду, деякі випадки, які стосувалися порушення прав жінок.

За результатами червневого моніторингу, враховуючи кількість експерток, героїнь та фемінітивів, найбільш гендерночутливим виданням стала газета «Луцький замок». Із індексом 66% видання стало і найбільш гендерночутливим в Україні.

На другій позиції – «Твій вибір» (62%), який у попередніх двох періодах тримав першість.  На останній позиції за цими показниками, як і у попередніх періодах, продовжує лишатися «Волинська газета».

Для збільшення натисніть на зображенні

В інтернет-виданнях рівень представленості жінок – на нижчому рівні, аніж в газетах. Така тенденція характерна для всіх етапів моніторингу. У червні в онлайн-медіа експерток  –  32%, а героїнь – 34%. Приблизно такі ж показники з варіацією у кілька відсотків – і у двох інших періодах 2021 року.

Найбільше експерток у матеріалах на теми культури, освіти/науки, медицини.

Чоловіки домінували в повідомленнях про правопорушення і спорт. І така тенденція характерна для всіх медіа і практично для всіх періодів аналізу.

ЗМІ продовжують висвітлювати питання щодо динаміки рівня захворюваності на коронавірус, вакцинації від Covid-19. У 64% випадках експертами у цих матеріалах були чоловіки.

Фемінітивами онлайн-видання послуговуються частіше, аніж друковані медіа. Упродовж всіх періодів моніторингу ми помічаємо зростання цього показника по всіх виданнях.

Найбільш популярно вживані фемінітиви в інтернет-медіа – це «начальниця», «заступниця», «жителька», «депутатка», «директорка», «керівниця», «завідувачка», «спеціалістка», «працівниця». Серед менш вживаних – «режисерка», «очільниця», «педагогиня», «замовниця», «мамологиня».

Зафіксовано також випадки, коли щодо жінки вжито і фемінітив, і маскулінітив. Приміром, «лікарка-ендокренолог».  Причому, використання таких конструкцій ми помічали і у попередніх етапах аналізу.

Лідером за вживанням фемінітивів у всіх моніторингових періодах є «Район.Луцьк», а у червні 100% - ще й сайту «Перший», дещо менше – у «Волинь-24» (97%).

Загалом за кількістю фемінітивів онлайн-медіа із загальним показником 91% – на другій позиції в Україні.

Для збільшення натисніть на зображенні

Матеріалів на гендерну тематику у червні надзвичайно мало – лише 4 з 1257. Причому, два з них стосувалися випадків насильства над жінками, а один – дослідженню, чи депутати знають про рівність чоловіків та жінок. Ще в одному йшлося про покарання священика за висловлювання про право жінок розпоряджатися своїм тілом.

Стереотипних формулювань не зафіксовано. Однак, у кількох матеріалах «Волинь24» виявлено використання фото оголених жінок. При чому, майже всі матеріали стосувалися представлення блогерок.

Раніше ми фіксували у матеріалах вживання таких стереотипів як «глава сімейства», «горе-матір», а також формулювання, що у чоловічому колективі працювати легше, аніж у жіночому.

Лідерство за результатами червневого етапу як найбільш гендерночутливе видання продовжує утримувати «Район. Луцьк» (61%). Видання також ввійшло у топ-10 найбільш гендерночутливих видань України. На другій позиції – «Перший».

Для збільшення натисніть на зображенні

Індекс гендерної чутливості волинських медіа у червні склав 53%. Це – найвищий показник по Україні. Ознайомитися з підсумковими результатами червневого моніторингу регіональних медіа 24 областей України (інфографіка) можна на сайті Волинського прес-клубу, а також на сторінці у Facebook.

_________________________

Загалом, згідно із результатами трьох етапів моніторингу, найбільш гендерночутливими виданнями є онлайн-видання «Район. Луцьк» і газета «Твій вибір» Досить непогані показники за цими параметрами у газет «Вісник і К», «Луцький замок», «Волинь» а також у сайтів «ВолиньPost», «Волинських новин» та «Перший».

Найменш гендерночутливою є «Волинська газета». Хоча вже у червні ми звернули увагу на покращення ситуації. Загалом майже у всіх видання спостерігається ріст рівня гендерної чутливості. Наприклад, якщо у видань «Луцький замок», «Вісник і К», «Твій вибір» у 2019 р. Індекс гендерної чутливості був у межах 42-44%, то в 2021 р. він уже складає від 56% до 60%.

В інтернет-видання «Район.Луцьк» в 2019 р. Індекс гендерної чутливості складав 43%, а в 2021 – 60%, що дуже наближено до ідеального показника 66,7%.

Для збільшення натисніть на зображенні

____________________

Гендерний моніторинг журналістських матеріалів гіперлокальних медіа проведений у межах проєкту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews

 

Архів

2021
вересня
MoTuWeThFrSaSu
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   

Ресурсний центр ГУРТ


Пошук

Наша сторінка на Facebook