You are here:
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Волинський прес-клуб

У локальних медіа Волині зріс індекс гендерної чутливості у порівнянні з 2020 роком

Для моніторингу гендерної чутливості волинських медіа, який проводився 7-13 лютого 2022 р., визначили 10 локальних видань. Серед 5 друкованих це – Ковельська міськрайонна газета «Вісті Ковельщини», Маневицька районна газета «Нова доба», Любешівська районна газета «Нове життя», Камінь-Каширська районна газета «Полісся», Володимир-Волинська міськрайонна газета «Слово правди». Серед онлайн-медіа локального характеру обрані наступні: «БУГ», «Ковель.район», «Кордон», «Рожище.район», «Шацьк.район».

Аналіз кожного медіа відбувається за кількома категоріями: кількісними (відсоток чоловіків і жінок як експертів/експерток, героїв/героїнь та вживання фемінітивів) та якісними (використання стереотипних образів і сексистського контенту в журналістських матеріалах). Також виокремлювали матеріали з гендерної тематики. Хоча, слід зауважити, що їх надзвичайно мало.

У друкованих ЗМІ експерток значно менше, аніж експертів, за винятком одного видання – «Слово правди». Тут їх 74%. Найменше експерток у газеті «Нова доба» – лише 8%.

Показники щодо героїнь дещо вищі. Перші позиції по них займають «Слово правди» (60%) та «Вісті Ковельщини» (52%). Найменше героїнь у «Новому житті» – лише 26%.

Найбільше чоловіків у матеріалах про спорт та кримінал/надзвичайні події. Причому в останній тематиці чоловіки у переважній більшості представлені, як порушники закону. Також чоловіки домінують і як експерти, і як герої у темі «політика/органи місцевого самоврядування».

Жінки найчастіше коментували питання освіти та медицини, а як героїні переважають у матеріалах про культуру, волонтерство та у «невигаданих історіях».

У цьому моніторинговому періоді чимало матеріалів були присвячені темам, які піднімали питання ситуації в Україні, пов’язаною із захистом її суверенності та кордонів, річницею війни в Афганістані, Дню Валентина,  ситуації з пандемією. «Лайфові» матеріали наявні у всіх газетах. Вживання сексизмів не виявлено.

Лише у «Слові правди» зафіксовано дві публікації гендерного характеру. Обидві стосувалися питань домашнього насильства. Йшлося про те, що президент Перу написав заяву про відставку після звинувачення його у домашньому насильстві його донькою. У другій повідомлялося про те, що судитимуть домашнього тирана.

У порівнянні з 2020 роком значно зріс відсоток використання фемінітивів. У «Новому житті» та «Слові правди» їх застосовували у 100%. До слова, редакції цих видань прийняли гендерні політики. Зросла кількість випадків, де послуговувалися фемінітивами, і у інших газетах: у «Новій добі» цей показник склав 75%, у «Поліссі» – 70%, у «Вісті Ковельщини» –  66%.

Для збільшення натисніть на зображенні

За результатами лютневого моніторингу, враховуючи три критерії – наявність експерток, героїнь та фемінітивів, найбільш гендерно-чутливе видання – «Слово правда».  На другому місці – «Нове життя», лише з розривом в 1% на третій позиції – «Вісті Ковельщини». Однаковий індекс гендерної чутливості у «Нової доби» та «Полісся» – по 41%.

Для збільшення натисніть на зображенні

В інтернет-виданнях рівень представленості експерток у двох виданнях на рівні 50%, у двох – близько 30%, а в одному виданні їх навіть більше, аніж експертів – 54%.

Найчастіше жінки коментували питання, які стосуються сфер освіти (56%),  культури (71%), медицини (59%), криміналу (50%) . Найбільше героїнь також у цих тематиках, а також у «соціалці».

Чоловіки, як і в друкованих ЗМІ, переважають і  як експерти, і як герої у матеріалах політичного характеру, тих, які стосуються економічного сектору, питань війни та армії,  кримінального характеру.  У темі «спорт», як герої, чоловіки значно домінують. Тут загальний показник по цьому склав 82%.

У значно більшій кількості матеріалів  в онлайн-виданнях, аніж в друкованих, йдеться про загрозу нападу Росії на Україну, питання територіальної оборони. Чимало матеріалів присвячені темі коронавірусу, актуальній статистиці щодо цього захворювання.

Матеріалів гендерного характеру майже немає. Лише у виданні «БУГ» у моніторинговому періоді виявлена одна новина, яка стосується того, що будуть судити кривдника, що вчинив домашнє насильство.

Загалом для локальних онлайн-видань «БУГ» притаманно використання значної частки контенту із офіційних джерел, особливо кримінальних новин. Саме в таких матеріалах практично завжди вживаються маскулінативи. Ні стереотипів, ні сексизмів не виявлено. Ймовірна причина – інформація подається досить статично, часто нагадує мову офіційних документів.

Загалом частка використання фемінітивів у порівнянні з 2020 роком також зросла і коливається від 83 до 96 %. Лише в одному виданні «Кордон» їх узагалі не виявлено.

Найчастіше зустрічаються наступні фемінітиви: «керівниця», «виконавча директорка», «редакторка», «журналістка», «вчителька», «мешканка».

У чоловічому роді щодо жінок лишаються досить вживані назви: «начальник», «гравець», «педагог», «лікар». Також зафіксовано поєднання і чоловічого і жіночого роду у посаді щодо жінки – «ведуча, мистецтвознавець Світлана».

Для збільшення натисніть на зображенні

Несподіваним для нас лідером за індексом гендерної чутливості, якщо брати до уваги дані 2020 року, у цьому моніторинговому періоді стало видання «БУГ». На другому місці – сайти мережі «Район» –  «Район.Шацьк», «Район. Рожище» і «Район. Ковель». На  останній позиції – «Кордон». 

Для збільшення натисніть на зображенні

Загальний Індекс гендерної чутливості волинських медіа у лютому 2022 року склав 59%. Це – найвищий показник по Україні. Ознайомитися з підсумковими результатами лютневого моніторингу гіперлокальних медіа усіх регіонів можна тут - https://bit.ly/3BCSMcB 

 

Архів

2022
травня
MoTuWeThFrSaSu
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Ресурсний центр ГУРТ


Пошук

Наша сторінка на Facebook