Про адмінресурс, його реальне втілення у цьогорічній виборчій кампанії на Волині, наявність чи відсутність відповідальності і реальні наслідки – у черговій передачі циклу «Ваш вибір: обирайте свідомо» на телеканалі «Нова Волинь». Гості студії – регіональний координатор руху «Чесно» у Волинській області Петро Верзун і начальник державної служби Головдержслужби України у волинській області Валентин Малиновський. Ведучий – Олег Криштоф.
– Вітаю! Напевне, крім можливості вирішувати долю країни і дбати про благополуччя українців, влада дає й інші переваги. Не даремно ж стільки охочих за неї вхопитися. Але ці перегони відбуваються не завжди чесно і ми сьогодні про це говоримо.
Пропоную глядачам долучатися до нашого інтерактивного опитування і відповісти на питання «Чи позначиться, на вашу думку, використання адмінресурсу на результатах виборів?»
– так, суттєво
– так, частково
– не позначиться
Інтерактивне опитування не є соціологічним дослідженням і відображає думку лише частини глядацької аудиторії.
Пропоную перейти до розмови і розпочати з абетки – що таке адміністративний ресурс, як його можна використати для того, аби повпливати на результати виборів.
Валентин Малиновський: Є багато визначень адміністративного ресурсу. На мою думку – це можливість кандидата в депутати, політичної партії, посадових осіб, які балотуються, використовувати наявні ресурси – підлеглих осіб, службовий транспорт, приміщення, зв’язок.
– Використовують здебільшого для агітації підлеглих чи технічні засоби?
Петро Верзун: Адміністративний ресурс – це перетворення владних можливостей в електоральні переваги. Це може бути і «збивання» грошей з підприємців на вибори, маніпуляція з виборчим законодавством, підтасування виборчих результатів, та інші вияви.
– Чимало політиків каже, що використання адміністративного ресурсу нині переоцінене, що, мовляв, воно не має суттєвого впливу на результати виборів, але опозиція використовує це поняття для переконання виборців, що влада працює нечесно. Тобто – як засіб агітації…
Валентин Малиновський: Справа в тому, що українське законодавство про вибори недосконале – в багатьох випадках можна використовувати такі можливості. Тобто, законодавець чітко не обмежив використання адмінресурсу. На мою думку, якщо державний посадовець бере участь у виборах, в законі мало би бути прописано, що він повинен піти у відпустку. Обов’язково. Закон дуже ліберальний, і там написано, що такому кандидату не може бути відмовлено у відпустці без збереження заробітної плати.
– Ось щодо цього моменту… Вже стільки років ми говоримо про використання адміністративного ресурсу. Говорять самі ж політики, які представлені в парламенті. Як ви гадаєте, чому вони не внесли оцю зміну до законодавства, щоб унеможливити агітацію під час виконання службових повноважень?
Петро Верзун: Адмінресурс – це можливість для будь-якої партії влади надувати щоки і казати, що в них є більші можливості виграти в майбутньому, залучити додаткові кошти і вплинути на представників бізнесу, а для будь-якої опозиції – можливість прикрити свої відверті помилки. Тобто, я вважаю, що адмінресурсу обом сторонам вигідний, про нього будуть говорити доти, доки в нас політичні гравці не стануть повністю професійними.
– А рух «Чесно» і ви як громадський діяч помітили використання адміністративного ресурсу? Ви можете про це говорити?
Петро Верзун: Ми можемо про це говорити, хоча нашим завданням не є відстеження лише адмінресурсу, а в тому числі адмінресурсу. І вже починаючи з другої декади цього місяця ми будемо оприлюднювати профайли місцевих мажоритарників, де одним із підпунктів є використання адмінресурсу. Ми використовуємо інформацію з відкритих джерел, зокрема – яку оприлюднює Громадянська мережа «ОПОРА». Один із підвидів адмінресурсу – використання бюджетного фінансування як заслуги тої чи іншої політичної сили. Насамперед, звичайно, Партії Регіонів. Наприклад, в Іваничівському районі, село Самоволя (Павлівська сільрада) вуличне освітлення було подано як здобуток Партії Регіонів і під час презентації того освітлення були присутні представники партійної структури. Це кричущий випадок, це робиться масово. Вислів про те, що один із високопосадовців, а саме – голова обладміністрації «засвітив» те чи інше село, вже усталений у ЗМІ і в громаді. Тобто, на сьогодні існує підміна понять: влада бюджетними коштами робить певні здобутки, але це подається як здобутки певної політичної сили.
– Апріорі вважається, що адміністративний ресурс може використовувати партія влади. Але нині непоодиноке явище, коли партія має сателітів і прихильників, які можуть створити з нею коаліцію. Пане Валентине, як Ви вважаєте, чи може використовуватись адмінресурс не на користь однієї партії, а кількох? Під час цієї виборчої кампанії…
Валентин Малиновський: Адмінресурс використовується тими, хто володіє ним реально. В опозиції десь менше можливостей, але я згідний з тим, що адмінресурс – таке загальне «пугало»… Його може і не бути, але дехто може ним спекулювати. Водночас, зважаючи на низьку політичну культуру українського суспільства, це наша найбільша проблема. З 2004 року я вважав, що його вже не буде, бо у виборах 2006 і 2007 років було значно менше використано адмінресурсу, ніч до тих пір. Влада майже не втручалась у вибори, і вони відбувалися майже на європейському рівні. Мені здавалося, що ми вже виходимо на такі вибори, які відбуваються в Польщі, Чехії…
– Коли в нас найбільше використовувався адмінресурс? Найбільш кричущі випадки
Валентин Малиновський: До Помаранчевої революції всі вибори проходили із суттєвим використанням адмінресурсу. На початку 90-х були, мабуть, найбільш чесні вибори. Зараз у нас одна з найбільших проблем – це використання грошей. Людина, яка не має коштів, не має мільйонів – не має шансів на виборах. Сьогодні вибори перетворилися в змагання «грошових мішків». А потім ми цих людей не бачимо в парламенті.
– В контексті цього можемо говорити, що гроші спрямовуються на підтримку партії з державного чи місцевих бюджетів. Маю на увазі не напряму, а опосередковано. Серед ознак використання адміністративного ресурсу прочитав «нерівні умови для різних учасників виборчого процесу». Чи є місце такому факту у цій виборчій кампанії?
Петро Верзун: Звичайно, такі факти відбуваються. Ви як представник державного телебачення можете також простежити, скільки ефіру на сюжети про владні повноваження чи дії чиновників, які опосередковано асоціюються з владою, і всіх інших. Адмінресурс може використовуватися і на рівні сільської ради, і не завжди голова – прихильник тої чи іншої партії, яка при владі. На сьогодні враховувати треба, як тісно пов’язаний той чи інший кандидат з місцевим ресурсом, у тому числі не обов’язково адміністративним, але й фінансовим чи якимись іншими можливостями. Важливим ресурсом є ЗМІ. Власник газети, чи близький до власника газети чи інші зв’язки з тою чи іншою газетою й телебаченням – це також дуже важливо. Вже те, що той чи інший кандидат має набагато більше майданчиків для висвітлення своєї діяльності – більше Інтернет-видань, більше друкованих засобів масової інформації чи може навіть має свої телеканали – говорить про те, що він може маніпулювати громадською думкою. Я не кажу, що це погано, але – нерівні умови. Тобто, адмінресурс еволюціонує від простих форм (коил начальник викликав підлеглих і сказав за кого голосувати) до більш вишуканих – опосередкованого впливу. Я розумію, що Ви скажете, що нема на вас відповідного впливу, але декілька днів назад на одному з «круглих столів» представник «Свободи» заявляв, що не має доступу до телебачення…
– Це неправда. Щодня до нас приходять представники різних політичних сил. Ми, згідно закону, надаємо їм право висловитися. Тут проблема грошей. Навіть опозиційні кандидати мають змогу заплатити за ефір, за агітацію. А якщо ти хороша, порядна людина, проте не вистачає ресурсів, то тобі важко пробитися. Але от щодо ЗМІ: чи є нині свобода слова, чи влада не впливає на них, чи можуть вони висвітлювати виборчий процес відносно об’ктивно?
Валентин Малиновський: На мою думку, сьогодні не влада має визначальний вплив, а фінанси. Хто володіє каналами, інтернет-виданнями, газетами, має суттєву перевагу. Незалежно від того, при владі чи не при владі
– Карта, яку часто розігрує опозиція… Тисне на неї влада, чи дає змогу вільно доносити свою позицію до громадян?
Петро Верзун: Насамперед треба згадати специфіку нашої області. В нас достатньо малий відсоток покриття інтернетом (десь 37%). І для більшості громадян у сільській місцевості (а три з п’яти – це переважно сільські округи) єдиним джерелом буде друковане видання. І як правило, це районна газета. Доки засновником газети є орган влади, вона ніколи не може бути незалежною. Це нонсенс, пережиток, від цього треба відходити. По-друге, ніхто не забороняє тим чи іншим опозиційним силам, як і владним, видавати свої партійні видання. Але для того, щоб вони були авторитетні, повинні видаватися не тільки під час виборів. Загалом партійні організації нормально функціонують у нас тільки під час виборів. І ця недолугість партійної системи, внутрішньої партійної роботи показує, що 25% українців не знають, що в нас – мажоритарні округи.
– Я сьогодні побачив один цікавий момент: в одному з агітаційних наметів роздавали всеукраїнську газету, яка не позиціонується як партійна, але цього разу – як додаток до агітації політичної партії. Мені здається, що це дуже ефективний механізм.
Петро Верзун: Це – відповідь на те, про що я сказав. Зазвичай виборець викидає партійні газети. Якщо ж газета не партійна і всеукраїнського рівня, авторитетна, чи журнал (такі випадки є в інших регіонах), то людина донесе додому і, швидше всього, прочитає. В нас трохи мало креативно підходять до виборів. А адмінресурс – це такий фантом, який вигідний і тим, і тим, аби налякати. Це також вплив на виборця: ми все одно переможемо, бо в нас є адмінресурс. Це той вплив, який додає декілька відсотків.
Валентин Малиновський: Я би тут хотів ще один момент додати. Справді, якщо взяти райони, села, – там одна газета. Але найбільший вплив має телебачення. А хто розміщує політичну рекламу? Той, хто має фінанси. І це – дороге задоволення: мільйони і мільйони доларів. І людина, яка в день подивиться десять роликів про одну партію, в пам’яті щось залишиться.
– Ми говорили минулої програми про роль медіа технологій і в мене була така думка, що зміст політичної реклами також треба якось контролювати, бо дуже багато негативу і складається враження, що, хто б не прийшов до влади, ми будемо жити в дуже поганій країні. Але якщо виміряти адмінресурс і його вплив на результати виборів, чи зможе він додати певну кількість відсотків до результату.
Петро Верзун: Чим вищий економічний і освітній рівень виборця, тим більше цей ресурс мінімалізується. Чим більша ймовірність того, що виборця можна залякати, насамперед психологічно, тим більше його можна застосувати. Я думаю, що адмінресурс у луцькому та ковельському виборчих округах – до 5%, у інших – до 7%. Якщо люди бідні, ними можна маніпулювати.
– Пане Валентине, якщо держслужбовцям, або керівникам бюджетних установ дається певна вказівка, директор школи чи керівник управління райдержадміністрації дає вказівку підтримати чи агітувати за певну партію, чи матиме це якийсь вплив?
Валентин Малиновський: Ви знаєте, за більше ніж 20 років державної служби до мене з такими пропозиціями ніхто ніколи не звертався. І жодного разу не надійшла скарга, хоча б анонімна, від держслужбовців. Хоча, як громадянин, чую про такі випадки, читаю в пресі.
– Пропоную підібити підсумки нашого інтерактивного опитування. Нагадаю, що це відображає думку лише частини нашої глядацької аудиторії, тому не є соціологічним дослідженням. Отож, до нас зателефонувало 80 глядачів. Із них 72 глядача вважає, що адмінресурс суттєво позначиться на результатах виборів, 2 глядачі вважає, що частково, і 6 – що загалом не позначиться. Прошу декілька слів про результати нашого опитування.
Петро Верзун: Цей результат є прогнозованим. Адмінресурс – це такий дракон, якого ніхто не бачить, але всі говорять. Мені здається, що людей сьогодні бомбують, що буде адмінресурс. Він можливий, якщо виборець боїться, якщо виборець не має своєї позиції, якщо виборець не є кваліфікованим вчителем і боїться втратити своє місце і так далі. Тобто, якщо людина має позицію, ніхто її заставити просто не може.
Валентин Малиновський: Напевно, адмінресурс у нас іще частково лишається, але він не буде відігравати суттєвої ролі. Є набагато загрозливіші чинники.
_________
Передачі циклу «Ваш вибір: обирайте свідомо» виходитимуть у прямому ефірі щовівторка о 21.00. у рамках спільного проекту Волинського прес-клубу та Волинської ОДТРК «Зроби свій вибір – проголосуй!», підтриманого Посольством США в Україні. Запрошуємо всіх небайдужих волинян до переглядів і участі в інтерактивному опитуванні.