You are here:
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Волинський прес-клуб

Обережно – маніпуляція!

Промови політиків часто насичені хорошими словами про мир і добробут у країні. Як дізнатися, хто з них правдивий, а коли нами маніпулюють?

Маніпуляція як вид прихованого впливу спонукає людину до певних дій і прийняття певних рішень, бажаних для маніпулятора. І часто людина може й не зрозуміти, що нею маніпулюють.

ВІДЕО (для відтворення натисніть на фото)

Голова ВО Комітету виборців України Юрій Кресак пропонує розділяти виборче маніпулювання на дві складові – маніпуляція із законом про вибори і рекламні психологічні впливи.

Що стосується закону, то «в ньому закладена маніпуляція щодо результату виборчої кампанії за кілька місяців до її початку», – переконаний Юрій Кресак. На його думку, це найголовніше маніпулювання. Коли ж мова про маніпулювання політиками думкою громадськості Волині, то подібні речі відбуваються по всій Україні. Якщо виборець бачить на екрані «самодостатніх людей, у випрасуваних костюмах, які своїм виглядом демонструють окремішність, елітарність», він потрапляє під вплив і це впливає на його вибір. Водночас Юрій Кресак вважає, що за місяць до виборів вигадувати нові технології ніколи, тому будуть використовуватися старі схеми: підкуп, ранжування певних проблем, аналізування виборця, на які обіцянки він може пристати, іміджеві статті в засобах масової інформації.

Також популярним видом маніпуляції, за його словами, – «заговорити тему так, що виборець її уже не бачить і не сприймає». Однак чи не найбільша маніпуляція, на думку політичного аналітика – публікація соціологічних досліджень. «Справжні соціологічні дослідження ніколи не з’являються у засобах масової інформації. Вони проводяться для технологів, які займаються безпосередньо виборами», – наголошує Юрій Кресак.

Координатор ГМ ОПОРА у Волинській області Людмила Хомич переконана, що «у нас немає чесної конкуренції на основі виборчих програм, їх виборець фактично не бачить, а йде маніпуляція на фоні обіцянок». Специфіка цьогорічних виборів, окрім усього, полягає ще й у тому, що на виборчих дільницях не буде інформації про кандидатів, тож виборець буде робити свій вибір із того, що він запам’ятав собі із агітаційних матеріалів, особливо з біг-бордів. Також вона нагадала про один із найдієвіших методів маніпуляції – використання кандидатами посадового становища.

Журналіст Інтернет-видання «Волинське агентство розслідувань» зауважує, що на місцевому рівні відбуваються маніпуляції, пов’язані з прихованою рекламою: «І це працює, бо люди реагують на матеріальні речі, на так звані «конкретні справи. Більшість людей навіть раді, що їх так солодко обманули... Іміджеві матеріали про кандидатів подаються як ніби-то об’єктивні і ми не бачимо іншої сторони медалі». Це відбувається тому, що більшість ЗМІ на Волині належать якомусь політику, «який може диктувати журналістам, що писати».

«Джинса» небезпечна тим, що то є прихована реклама, ніби матеріал готував журналіст, – зауважує  член комісії з журналістської етики Сергій Штурхецький і радить виборцям звертати увагу на кількість точок зору в матеріалі, джерела інформації, наявність виокремлених іншими шрифтами текстів у друкованих матеріалах, псевдоаналітичні матеріали, роздуми, листи «небайдужих» дописувачів тощо.

Координаторка Волинського прес-клубу Богдана Стельмах додала, що крім немаркованої є ще й неналежно маркована реклама – позначена «зірочками» або іншими позначками, що теж є маніпуляцією, оскільки згідно ЗУ «Про рекламу» ЗМІ мають чітко вказувати, що це політична реклама. Вигоду в такому маркуванні отримують дві сторони, однак повна відповідальність все одно лежить на медійниках, оскільки саме вони – власники, редактори – приймають остаточне рішення.

Детальніше про маніпуляції – у відеозаписі

____________

Передача відбулася в межах партнерського проекту Волинського прес-клубу і Волинської ОДТРК "Волинський вибір - 2015: обирайте свідомо!", підтриманого Фондом розвитку ЗМІ Посольства США в Україні

 

Архів

2020
лютого
MoTuWeThFrSaSu
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829 

Ресурсний центр ГУРТ


Пошук

Наша сторінка на Facebook