You are here: Головна
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Волинський прес-клуб

Від «берегині» до експертки – результати серпневого гендерного моніторингу волинських медіа


Для серпневого моніторингу індексу гендерної чутливості волинських медіа було обрано 5 інтернет-видань («ВолиньPost», «Волинські Новини», «Волинь 24», «Конкурент», «Район Луцьк») та 5 друкованих видань ( «Волинь-нова», «Вісник і К», «Сім'я і дім», «Волинська газета», «Луцький замок»). Кожне медіа аналізували за п’ятьма категоріями: тематикою (представленість чоловіків та жінок як експертів/експерток, героїв/героїнь), кількістю фемінітивів, наявністю стереотипних образів, сексизму в журналістських матеріалах та тематичних статей.

Загальна представленість жінок в друкованих і онлайн-виданнях Волині у серпні 2017 року становила по 27%. В інтернет-виданнях та друкованих медіа загальна тенденція – зображення жінок експертками та героїнями  у соціальній сфері: освіта та виховання дітей, рукоділля, заняття домашнім господарством, у темі культури (зазвичай як героїнь виставок чи різних масових заходів), а також як героїнь спортивних подій. Чоловіки у більшості прикладів стають експертами/героями у сфері перевезень, роботи органів місцевого самоврядування, у матеріалах про надзвичайні події (ДТП, злочини і т.п.), темах політики й економіки, бізнес-аналітики, а також як культурні діячі.

В інтеренет-виданнях експертки найчастіше представлені у публікаціях на теми медицини (53%), освіти і науки (59%) і волонтерства (60%). Найнижча представленість експерток у темах розваг (6%), спорту (8%), політики (12%), бізнесу (17%) . Героїнями жінки найчастіше виступають у матеріалах на волонтерську тематику (49%), медичну (46%), спорту (44%), освіти і науки (42%). Найменше жінок у темах війни (9%), політики (9%), бізнесу (13%).


У друкованих медіа жінки найчастіше були експертками у публікаціях на тему волонтерства (50%), орієнтовно в третині випадків – на теми освіти (32%), культури (33%), медицини (35%). Рідко про жінок згадують у матеріалах про політику (8%) та війну (9%). Зовсім не представлені жінки як експертки у темах спорту та розваг.

Найбільша представленість героїнь на сторінках газет зафіксована у матеріалах на медичну тематику (50%). Також значна частка героїнь у матеріалах про освіту (45%), культуру (38% ) і волонтерство (39%). Найменша частка героїнь у матеріалах про політику (9%) та економіку та бізнес (9%). Натомість чоловіки зображені героями переважно в матеріалах про надзвичайні події (ДТП, убивства, пограбування, шахрайство), політику (як депутати Верховної ради, органів місцевого самоврядування на обласному рівні, на рівні міст), як діячі культури та спортсмени.

Стереотипи у волинських медіа найчастіше ґрунтуються на образах «берегині», дбайливої господині, маминої «помічниці», турботливої матусі, представниці «прекрасної статі» і стосуються:

  • «типових» стереотипних ролей у суспільстві: українська жінка-мати свідомо несла головну моральну відповідальність за честь свого роду і свого народу, була хранителем наших традицій і звичаїв, із колисковою піснею вливала в душі своїх дітей любов до рідної землі і виховувала готовність до самопожертви (Волинь-нова , 22.08.17. №91-92 , с 8);
  • позиціонуванні жінки як «берегині», дбайливої господині: Поруч із дітками були дбайливі матусі, які підказували та допомагали своїй малечі (1.08, 13.14 http://lutsk.rayon.in.ua/news/36541-sobornosti-za-maliunki-na-asfalti-malecha-otrimala-igrashki-vid-shvedskih-odnolitkiv); мамина помічниця змолола електром'ясорубкою пальці (Волинь-нова, 19.08.17, №90, с. 8); Господині, які купують у супермаркетах пральні порошки і мийні засоби, навіть не підозрюють, що можуть придбати підробку (Вісник і К, 3.08.17, №31, с. 16);
  • сприйняття типово «жіночої» чи «нежіночої» поведінки: 23-річна дівчина «легкої» поведінки розпивала алкоголь з трьома хлопцями на вулиці Гордіюк. Згодом до компанії підійшов четвертий, наніс одному з учасників компанії ножове поранення в шию.(яким чином визначають "рівень легкості поведінки" (02.08. 17.28 https://www.volynnews.com/news/all/mandry-pianoyi-divuli-ta-shche-nyzka-pryhod-nichne-zhyttia-lutska-ochyma-patrulnykh/); співробітниця поліції - проститутка (дуже маніпулятивний заголовок , газета Вісник і К, 31.08, №35, с. 2). Про дівчину «легкої» поведінки, не конкретизуючи «шкалу» «легкості» цієї поведінки, написали одразу декілька новинних видань Район Луцьк , Волинські Новини , ВолиньPost
  • стереотипно акцентують увагу на зовнішності жінок, так званої «тендітності» і «чарівності» попри їхні професійні досягнення: І живуть у Нововолинську красиві жінки, працьовиті чоловіки і відважні школярі (Волинь-нова, 31.08.2017, №94, с. 2); 2 серпня святкують дні народження чарівні лучанки: представниця СК ГУНП у Волинській області Анна Павловська та експерт із подорожей Ольга Кара.Друзі, колеги та родичі вітають їх зі святом і бажають завжди бути яскравими, мудрими і сильними, радувати близьких і друзів квітучою красою. (02.08, 00.00 https://www.volynnews.com/news/society/2-serpnia-dni-narodzhennia-podiyi-fakty-2017/); кажуть, що на таких тендітних жіночих плечах тримається світ; якщо чоловіки плачуть, значить жінкам потрібно бути сильними (22.08.17, №91-92, с. 6); Тендітній Анастасії Калитюк випала честь представляти Україну на чемпіонаті світу категорії U24 (юнаки до 24 років) (Волинська газета ,10.08.17, №32, с. 7) ;
  • сприйняття жінок у певних сферах як непрофесіоналок: Крім професіоналів працювали аматори, в тому числі й жінки. Важка праця у спеку їх не злякала (мова про фестиваль ковальського мистецтва у Рівному, газета Волинь-нова, , 31.08.2017, №94. с. 12); 22-річна мільйонерка не заміжня (хоча у статті мова про її досягнення, (Волинська газета, 17.08.17, №33, с. 7);
  • «надмірної» емоційності, ніжності та чуттєвості: Окрім того, свято сьогодні і у ніжної та чуттєвої лучанки, торгового агента Тетяни Юристи (6.08, 00:00 https://www.volynnews.com/news/society/6-serpnia-dni-narodzhennia-podiyi-fakty-2017/)
  • «ідеального чоловіка-лицаря», який ще й працьовитий та перспективний: Турнір сучасних лицарів для підтримки прекрасних дам - новинка у програмі цьогоріч і участь у цьому дійстві зможе взяти кожний справжній чоловік (23.08, 11.45 http://www.volynpost.com/news/95654-luchanok-zaproshuyut-na-festyval-volynska-kniazhna); І живуть у Нововолинську красиві жінки, працьовиті чоловіки і відважні школярі (Волинь-нова, 31.08.2017, №94, с. 2) ; А якщо взяти до уваги молодий вік Дмитра - можна лише уявити, яких успіхів він можу досягти у перспективі (Сім’я і дім, 3.08.17, №31,
    с. 10)

Сексизм

Суцільно сексистським є матеріал "Торкнися жіночої душі", надрукований у Волинській газеті (17.08.17. №33, с. 14). Також матеріал на сайті Волинь24 про модель та про автомобілі.

Фемінітиви

Найчастіше у жіночому роді медіа позначають назви професій, у яких велика представленість жінок («вчителька», «художниця», «вокаліста», «школярка», «мешканка», «волонтерка», «спортсменка», рідше – «чиновниця»). Натомість рідко вживаними є слова «очільниця», «розробниця», «городянка», «виконувачка обов’язків», «начальниця», «директорка», «PR-менеджерка». Лише у чоловічому роді вживані назви професій: «офіційний представник», «міністр», «гросмейстер», «науковий співробітник», «член ГО», «методист», «член постійної комісії», «начальник департаменту», «двірник», а також  звання : «заслужений працівник культури України».

На жаль, у проаналізованих медіа зафіксовано лише одну тематичну публікацію («СКІЛЬКИ В УКРАЇНІ ЗАРОБЛЯЮТЬ ЧОЛОВІКИ І ЖІНКИ?»), щодо дискримінації за ознакою статі при оплаті заробітної платні.

___________________

Гендерний моніторинг журналістських матеріалів регіональних видань проведений у рамках проекту «Ґендерний простір сучасної журналістики: від теорії до практики», що реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України та за підтримки програми «У-Медіа» (Інтерньюз).

 

Архів

2017
жовтня
MoTuWeThFrSaSu
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Ресурсний центр ГУРТ


Пошук

Наша сторінка на Facebook