You are here:
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Волинський прес-клуб

Індекс гендерної чутливості* гiперлокальних медіа України у лютому 2020 р. - 38%

У лютому 2020 року в Україні стартував гендерний моніторинг публікацій гіперлокальних друкованих та інтернет-видань. Таке дослідження відбувається вперше. Його ініціювала і здійснює громадська організація Волинський прес-клуб у партнерстві з Гендерним центром Волині, Незалежною громадською мережею прес-клубів України за підтримки Медійної програми (Internews).

Для дослідження в 24 областях України було обрано по 5 друкованих (реформованих ЗМІ, які раніше були комунальними) і 5 інтернет-видань (журналістських сайтів, не агрегаторів новин), які працюють на гіперлокальному рівні – районів, міст і містечок. Аналіз публікацій відбувався впродовж 11-17 лютого за кількома критеріями: дотримання гендерного балансу (кількість жінок і чоловіків як героїнь/героїв, і експерток/експертів (тими, хто коментує, чию думку цитують), частота вживання фемінітивів, наявність стереотипних образів і сексистського контенту. Також експерт/к/и моніторингу простежували, чи продукують медіа матеріали на гендерну тематику.

«У 2017 і 2019 році ми вже проводили подібний моніторинг, але тоді досліджували контент регіональних медіа – тих, котрі працюють на рівні областей і обласних центрів. Порівняння результатів двох моніторингів показало ріст рівня гендерної чутливості на 7%. Тож ми вирішили, що варто звернути увагу на контент реформованих друкованих ЗМІ й інтернет-видань, які працюють на рівні районів і малих міст. По-перше, тому, що обласні медіа періодично бувають під прицілом різноманітних досліджень, а на гіперлокальні звертають менше уваги. А гендерний аналіз контенту загалом проводиться вперше. По-друге, вони мають більше можливостей для підвищення свого професійного рівня, ніж гіперлокальні в силу різних причин, тож наш моніторинг не завершиться підбиттям підсумків – ми плануємо продовжити з ними більш тісну співпрацю», – зауважує координаторка Волинського прес-клубу, керівниця проекту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики» Богдана Стельмах.

Згідно даних лютневого моніторингу, найбільш гендерночутливими є видання Харківської області (51%). На другій позиції – вінницькі (47%), на третій з мінімальним відривом – івано-франківські (46%) медіа. Видання Київської та Рівненської областей потрапили на 4 позицію (по 43%), Волинської – на 5 сходинці (42%), по 41% - у львівських і чернівецьких видань, у хмельницьких – 40% і по 39% – у житомирських і тернопільських медіа. Найнижчий Індекс гендерної чутливості – у херсонських видань (27%).

Для збільшення натисніть на зображення

Уперше в проведених нами моніторингових дослідженнях співвідношення чоловіків/жінок, а також кількість фемінітивів у друкованих та інтернет-виданнях однакове: у матеріалах друкованих ЗМІ – по 37% експерток / героїнь і по 63% експертів / героїв, у нових онлайн-медіа – по 35% експерток / героїнь  і по 65% експертів / героїв. У публікаціях обох видів медіа – по 41% фемінітивів.

Для збільшення натисніть на зображення

Найвищий відсоток експерток зафіксовано в матеріалах житомирських медіа – 45%, на другій позиції – київські медіа (44%), 43% – у публікаціях сумських видань, по 42% - у рівненських і полтавських, у харківських і чернівецьких – по 40%. Лідерами за кількістю жінок як  героїнь матеріалів стали вінницькі медіа – 48%. Другі в рейтингу – житомирські видання (42%), треті – івано-франківські, харківські та хмельницькі – по 41%, в рівненських і сумських медіа – по 39% героїнь.

Для збільшення натисніть на зображення

Фемінітивами найчастіше послуговувалися харківські медіа (73%), що значно вплинуло на їх загальноукраїнський рейтинг. 63% фемінітивів зафіксовано в івано-франківських виданнях, у волинських – 57%, вінницьких – 56%.

Освітня тематика - єдина, де жінки трохи частіше за чоловіків були експертками (53%) і героїнями (56%) журналістських матеріалів. Культура і релігія, соціальна політика, охорона здоров'я - теми, в яких теж великою мірою присутні жінки. Політика, економіка, воєнна тематика, кримінал/дтп і навіть спорт, як і в регіональних виданнях, у гіперлокальних медіа залишаються "чоловічими".

Для збільшення натисніть на зображення

Експерт/к/и моніторингу медіаконтенту зафіксували і чимало гендерних стереотипів, про що ми детальніше розповімо в наступному матеріалі.

У 2020 році заплановано 4 моніторингові хвилі. Окрім лютого, гендерний аналіз контенту гіперлокальних медіа відбудеться в квітні, червні і серпні.

Інфографіка - Дмитро Авраменко

*Індекс гендерної чутливості гіперлокальних медіа сформовано на основі відсоткових даних про кількість експерток/експертів, героїнь/героїв і фемінітивів у матеріалах регіональних медіа. Про результати наступних етапів моніторингу читайте у рубриці "Гендер і медіа".

_______________________

Гендерний моніторинг журналістських матеріалів гіперлокальних медіа відбувається в межах проєкту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews

 

Архів

2020
травня
MoTuWeThFrSaSu
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Ресурсний центр ГУРТ


Пошук

Наша сторінка на Facebook