You are here:
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Волинський прес-клуб

«Слово правди і «Район. Шацьк» – гендернонайчутливіші видання червня: результати моніторингу

Третій хвилі моніторингу гендерної чутливості гіперлокальних волинських медіа, який проводився 11-17 червня 2020 р., підлягали публікації тих самих 10 видань, що й у лютому та квітні. Серед 5 друкованих це – Ковельська міськрайонна газета «Вісті Ковельщини», Маневицька районна газета «Нова доба», Любешівська районна газета «Нове життя», Камінь-Каширська районна газета «Полісся», Володимир-Волинська міськрайонна газета «Слово правди». Серед онлайн-медіа – «БУГ», «Район.Ковель», «Кордон», «Район.Рожище», «Район.Шацьк». Усі видання продовжують працювати у штатному режимі, використовуючи періодично дистанційну форму роботи.

Кожне видання ми проаналізували за кількома категоріями: тематикою (представленість чоловіків та жінок як експертів/експерток, героїв/героїнь), кількістю фемінітивів, наявністю стереотипних образів, сексизму в журналістських матеріалах та відслідковували наявність матеріалів на гендерну тематику.

Кількість матеріалів, яка присвячена пандемії, зменшилася на 12% у порівнянні з квітнем і становить 15% від загальної кількості. Левова частка публікацій щодо коронавірусу стосується наведення лише статистичних даних в регіоні, конкретних районах та Україні. Суттєво зменшилася кількість інформацій щодо забезпечення медзакладів для протидії Covid-19. У цьому періоді розповідали про ситуацію із ЗНО через карантин, посилення карантинних заходів, роз’яснювали особливості процесів одруження.

Лише в матеріалах друкованих видань спостерігаємо відносний баланс жінок і чоловіків: героїнь матеріалів тут втричі більше, ніж героїв, однак експертність представлена переважно чоловіками.

Для збільшення натисніть на зображенні

В онлайн-виданнях жінки переважають у матеріалах на тему волонтерства/благодійності (по 75% експерток і героїнь) і культури/релігії (67% експерток і 57% героїнь). В матеріалах, які стосуються питань охорони здоров’я фіксуємо відносний паритет, оскільки тут дещо більше жінок як експерток, але менше як героїнь матеріалів.

Для збільшення натисніть на зображенні

Чоловіки у більшості проаналізованих матеріалів є експертами/героями у матеріалах, які стосуються управлінських рішень державного характеру (83% експертів і 95% героїв), соціальної політики (89% експертів і 67% героїв), повідомлень про правопорушення (83% експертів і 75% героїв). Домінують чоловіки в економічній тематиці, а також у 100% є експертами з питань освіти, експертами й героями новин про війну, в 75% випадків коментують спортивні новини та в 100% є героями таких повідомлень. Складається враження, що жінок у цих сферах не існує, як не існує чоловіків у сферах, в інформації про які домінують жінки.

Як і у попередньому моніторинговому періоді, найбільше матеріалів щодо кримінальних подій розміщено на сайті “БУГ”, у більшості з яких джерелами є офіційна інформація від державних та правоохоронних органів. У 17 % публікацій ішлося про питання, пов'язані з COVID-19.

Найчастіше жінки коментували ті чи інші теми у новинах видань «БУГ» і «Район.Шацьк» (32% і 31% відповідно), найменше – «Кордон» і «Район.Рожище» (по 5%). Водночас спостерігаємо паритетну кількість героїнь і героїв у публікаціях «Район.Шацьк» і майже однакову – в матеріалах «Район.Рожище» (42% героїнь і 58% героїв).

За кількістю вживання фемінітивів лідирують сайти мережі “Район.іn.ua” - “Район.Ковель”, “Район.Рожище” та “Район.Шацьк”. Значно покращилася ситуація щодо використання фемінітивів у двох інших виданнях – «БУГ» та «Кордон».

Найчастіше у жіночому роді онлайн-медіа вживали слова “лікарка”, “начальниця”, “експретка”. Рідше — «членкиня», «фотографиня», «підприємиця».

Для збільшення натисніть на зображенні

З огляду на ці дані найбільш гендерночутливим гіперлокальним онлайн-виданням у червні є “Район.Шацьк” (58%), на другій позиції – “Район.Рожище” (49%), на третій із незначним відривом – «Район.Ковель» (46,7%). 

Для збільшення натисніть на зображенні

У публікаціях друкованих медіа рівень представлення експерток склав 36 %  (у квітневому моніторинговому періоді цей показник становив 38%), а кількість героїнь майже така ж, як героїв (47% і 53% відповідно).

Найчастіше жінки фігурували в матеріалах на теми освіти, медицини, культури, дозвілля, а також у статтях формату “невигадані історії” (категорія «інше»).

Чоловіки ж переважали у політичній, економічній, воєнній, екологічній тематиках.

Для збільшення натисніть на зображенні

Найбільш гендернозбалансованими стали публікації видань «Слово правди» і «Нове життя». Вони ж стали лідерами у вживанні фемінітивів. У жіночому роді газети зазначали такі посади та спеціальності: “заступниця голови”, “філологиня”, “редакторка”, “волонтерка”, “веломандрівниця”, “продюсерка”, “мисткиня”, “кураторка”,  «фермерка», «очільниця», «продюсерка» тощо.

Для збільшення натисніть на зображенні

Уже втретє найбільш гендерночутливим друкованим виданням стала газета “Слово правди” (61%). Ще трохи – і вона наблизиться до ідеального показника (66,7%). Вдруге на другій позиції – «Нове життя» (50,7%), на третій – «Нова доба» (45,7%).

Для збільшення натисніть на зображенні

Гендерні стереотипи у гіперлокальних медіа характерні для матеріалів у стилі «життєвих історій», наприклад: «господиня дому», «якщо є врода – буде кохання», «у нього добре серце, але малі статки. Не пара» тощо.

В інтернет-виданнях стереотипів не зафіксовано. Інформація тут часто подається в офіційному стилі, без персоніфікації.

Матеріали на гендерну тематику, на жаль, відсутні. Лише на сайті «БУГу» розміщена стаття, в якій ідеться про модель XL з Нововолинська Ірину Демчук та які цькування їй довелося пережити.

Індекс гендерної чутливості волинських медіа у червні 2020 року склав 44% (у квітні – 50%, у лютому – 42%). Це – один із найвищих показників по Україні, однак розвиватися є куди. Ознайомитися з підсумковими результатами лютневого моніторингу локальних медіа усіх регіонів України можна на сайті Волинського прес-клубу.

___________________

Гендерний моніторинг журналістських матеріалів регіональних видань проведений у межах проекту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews.

 

Архів

2020
вересня
MoTuWeThFrSaSu
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    

Ресурсний центр ГУРТ


Пошук

Наша сторінка на Facebook