Короткий огляд результатів моніторингу за вересень 2012 р.
У вересні політична реклама заполонила весь інформаційний простір: білборди, сітілайти, стрічки новин в Інтернеті, шпальти газет, ефір. Процес закономірний для будь-яких виборів і шанс для власників інформаційних носіїв заробити копійку. Окремі друковані видання навіть збільшили кількість сторінок. Лишається порадіти за колег, якби не одне але…
Як ми уже писали у попередньому оглядовому звіті за серпень, упродовж трьох місяців виборчої кампанії Волинський прес-клуб здійснює моніторинг регіональних засобів масової комунікації (ЗМК) на наявність політичної «джинси» (замовних матеріалів, не позначених як замовні).
У вересні нами було проаналізовано 250 публікацій на виборчу тематику в друкованих виданнях, 86 випусків новин на телебаченні і 122 на радіо, 217 повідомлень в інтернет-виданнях.
Згідно з отриманими даними, найбільше політичної «джинси» міститься в друкованих виданнях, найменше – в ефірі місцевих радіо і телебачення. Подібне співвідношення характерне було і для серпневих повідомлень, однак у вересні таких матеріалів побільшало в інтернет-виданнях.
Друковані видання
З 250 публікацій у друкованих виданнях (газети «Волинь-нова», «Волинська газета», «Відомості.ua», «Віче-інформ», «Вісник і Кº», «Луцький замок», «Сім’я і дім», «Аверс ПРЕС»), які висвітлюють виборчий процес на Волині, 72 є «джинсовими». Найбільше таких матеріалів у газеті «Вісник і К» (26), найменше – у «Відомості.ua» (3). Однак, якщо говорити про співвідношення загальної кількості інформаційних матеріалів на виборчу тематику і «джинсової», то лідером у дотриманні стандартів журналістики є газета «Волинь-нова» (108/5). Найбільш «джинсовими» залишаються газети «Віче-інформ», «Волинська газета», «Луцький замок» і «Сім’я і дім» – 100% від загальної кількості «виборчих» публікацій. Перша «ластівка» «джинси» з’явилась у «Аверс ПРЕСІ» (у серпні ця газета була вільна від політики).
(дані таблиці в кількісному співвідношенні)
Незважаючи на позитивну тенденцію маркування замовних матеріалів, позначки не завжди можна вважати задовільними. Якщо видання «Вісник і Кº» ще у серпні створило спеціальну рубрику «Політична реклама», то кружечки зі знаком оклику у «Відомостях» і зірочки у газеті «Волинь-нова» мали би бути дещо більших розмірів. Зокрема, надзвичайно важко розгледіти зірочки: читач із поганим зором їх не помітить.
Серед осіб, які «заполонили» шпальти газет, домінує кандидат у народні депутати України Ігор Палиця. Решта кандидатів у кількості повідомлень про них виразно відстають.
Інтернет-видання
Регіональні інтернет-видання («Волинські новини», «Волинська правда», «ВолиньPost», «Під прицілом», «Перець Волинський») посідають друге місце після друкованих за кількістю матеріалів із ознаками «джинси». При чому їх кількість, на відміну від серпневого розмаїття, у всіх виданнях майже однакова – від 14 до 21 публікації.
(дані таблиці в кількісному співвідношенні)
Найпопулярнішими в он-лайнових вересневих стрічках новин були Ігор Палиця й Олена Голєва, при чому пані Олена частіше подана в нейтральному чи негативному світлі, тоді як пан Палиця – тенденційно в позитивному.
Електронні ЗМІ
З усієї кількості новин на радіо і телебаченні (208 ефірів на телеканалах «Нова Волинь» і ТРК «Аверс», радіо «Луцьк», «Волинське радіо», радіо «СіД FM») лише 26 повідомлень мало виразні ознаки політичної «джинси». При чому, як і у серпні, найбільше таких матеріалів на радіо радіо «СіД FM» і зовсім немає на радіо «Луцьк».
(дані таблиці в кількісному співвідношенні)
Замість підсумку
Моніторинг наявності політичної «джинси» в регіональних медіа триватиме по жовтень 2012 року включно. Аналізу підлягають публікації на виборчу тематику в обласних і міських друкованих ЗМІ, випуски новин на радіо і телебаченні (двічі на день) і стрічки новин та статті в інтернет-виданнях.
Об’єктом моніторингу не стали видання, які з’явилися «під вибори». Метою моніторингу є визначення рівня дотримання професійних стандартів журналістики та стимулювання медіа до підвищення якості медійного продукту.
Основними критеріями для визначення матеріалів із ознаками замовності є: 1) матеріал ідентичний/подібний до матеріалів в інших ЗМІ, 2) висвітлює інтереси або дії однієї сторони/особи; 3) увага акцентується лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта виборчого процесу. Підставою для вибору цих критеріїв є трактування поняття «джинси» медіа-експертами та медіа-юристами, а також Етичний кодекс українського журналіста.
Якщо ж інформація має виразний рекламний характер, вона має бути відповідно маркована (позначена зірочкою * або іншим маркувальним знаком або розміщена в рубриці «Політична реклама».
Ми не зараховували до матеріалів із «джинсою» інформацій про діяльність органів влади і її окремих представників у тому випадку, якщо в повідомленні згадувалася лише державна посада, хоча розуміємо, що поєднання державної і партійної складової є прихованою рекламою суб’єкта і свідчить про використання адміністративного ресурсу.
Всі висновки й точки зору колективу Волинського прес-клубу можуть містити певний відсоток суб’єктивності, оскільки не кожній публікації можна дати однозначну оцінку.
__________________________
Моніторинг дотримання регіональними медіа професійних стандартів журналістики здійснюється Волинською обласною громадською організацією «Волинський прес-клуб» у рамках проекту «Зроби свій вибір – проголосуй!», підтриманого Посольством США в Україні.