Вперше на Волині розроблено медіа-карту, в якій зафіксовано кількісний і статевий склад творчих колективів регіональних медіа. Авторами ідеї є Волинський прес-клуб і Гендерний центр, які мали на меті підтвердити або спростувати думку про те, що сучасна журналістика – жіноча професія.
Згідно отриманих даних, в інтернет-виданнях сьогодні працює 79% жінок і 21% чоловіків, у друкованих ЗМІ – 70% жінок і 30% чоловіків, і лише в електронних простежується паритет –50х50. Загалом 71% журналістів на Волині складають жінки, що в кількісному еквіваленті становить 219 осіб (загальна кількість медійників – 310 осіб) (повна версія медіа-карти – в прикріпленому файлі).
Одна з причин того, що волинська журналістика має жіноче обличчя, на думку учасників прес-конференції, полягає в економічній складовій. Адже й досі в українському суспільстві побутує усталене (стереотипне) уявлення, що чоловік має утримувати сім’ю, а журналістика сьогодні, принаймні на рівні невеликих міст і містечок, – низькооплачувана професія. Іншою причиною, припускають представники волинських медіа, може бути поява в українських жінок більших можливостей для самореалізації, а журналістика – це один із інструментів публічності.
Незгоду в голови ГО "Гендерний центр" Оксани Ярош викликала теза, що журналіст – особа безстатева, "адже врахування саме статевих особливостей є важливим у будь-якій професії, зокрема і в журналістиці, бо цінність складає не загальний образ, а конкретна жива істота".
Про те, що стать усе ж має значення, свідчать і результати фокус-групового дослідження, проведеного у січні 2013 року. По-перше, вибір журналіста для виконання редакційного завдання хоч і залежить, насамперед, від його фаховості і тематичної спрямування, все ж іноді – і від зовнішніх чинників (наприклад, погодніх умов, необхідності застосувати фізичну силу, тощо). По-друге, при виборі експерта з тої чи іншої сфери журналісти хоч і керуються рівнем його компетентності, проте чоловіки визнають, що надали б перевагу експерту-жінці, а жінки – експерту-чоловікові (повна версія результатів дослідження – в прикріпленому файлі).
Результати фокус-групового дослідження будуть покладені в основу серії тренінгів, які розпочнуться вже в березні, й основна мета яких - дати можливість волинським журналістам розібратися в питаннях гендеру, з’ясувати для себе позитивні і можливі негативні сторони гендерної політики, побачити, яким чином вона виявляється в різних сферах життя суспільства.
Гендерна медіа-карта Волині в діаграмах
Гендерна медіа-карта Волині у jpg
Результати фокус-групового дослідження
___________________
Розробка й презентація Ґендерної медіа-карти й фокус-групове дослідження відбулися в рамках проекту «Ґендерна абетка для медіа», підтриманого “Українським медійним проектом” (У-Медіа), що реалізовується Інтерньююз в Україні за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку