Так, як роботодавець, беручи на роботу людину, вивчає її можливості, її хист, її вдачу, її професійні здобутки, так і ми повинні вивчати здобутки і можливості людей, які претендують займатися громадською роботою у статусі депутата. Бо саме в цьому статусі вони будуть розпоряджатися комунальним майном, будуть вирішувати, як використовувати кошти, нерухоме майно і інші надходження до місцевих бюджетів.
Про цих людей ми будемо дізнаватися завдяки партіям, які пропонуватимуть їх у виборчі списки
Тож як вибирати депутатів до обласної ради і якими критеріями нам керуватися?
ВІДЕО (для перегляду натисніть на фото)
Депутат Волинської обласної ради Василь Байцим вважає, що виборця вводять в оману, засоби масової інформації в тому числі. Зокрема – питанням, що зробив депутат. «А депутат не має нічого робити. Робити має конкретний міський голова, конкретний начальник управління, конкретний директор комунального господарства – той, хто отримує за це гроші», - переконаний Василь Байцим. За його словами, депутату делеговано повноваження захищати інтереси виборця. От він приходить у раду – і захищає. Але нічого не робить. Без виконавчої служби депутат недієвий.
Головна редакторка газети «Відомості-інфо» Галина Федоренко вважає, що обирати потрібно серед чесних людей. Бо коли депутати приходять у ради, починають продавати голоси, віддавати картки, щоб за них інші проголосували. Тож у своєму виборі треба зважати на організаторські здібності, чесність, а компетенція набудеться в процесі діяльності.
Василь Байцим переконаний, що чесність – для європейської організації місцевого самоврядування, а при нашій системі не має ніякого значення. За його словами, депутат обласної ради не впливає на жодне рішення, бо жодне рішення обласної ради не має значення, якщо виконавчий комітет не захоче його виконувати. А виконавча влада залежить від Києва. У виборі депутата Василь Байцим радить керуватися одним важливим критерієм: кандидат має залучати громаду до вирішення проблем. Не сам будувати майданчики чи укомплектовувати комп’ютерні класи, а вся громада має не чекати грошей, а вкладати ресурси і нести відповідальність.
Раїса Кучмук зауважує, що виконавчий комітет має надати депутатам кілька варіантів вирішення спірного питання, за якими вони мають прийняти певне рішення. На сьогодні ж ситуація складається так, що документи переважно надаються перед самою сесією, і депутати або змушені не голосувати, або голосувати будь-як, не маючи можливості вивчити питання.
Депутат Волинської обласної ради Микола Собацький, вважає, що при виборі потрібно дивитися на досвід кандидата і яку громаду він представляє. Ще один момент, на який варто зважати – чи готові депутати перебирати на себе повноваження і нинішніх виконавчих органів, адже тоді знімуться ті проблеми, про які зазначили колеги. Це європейська практика. А від громади має бути щоденний контроль.
Доктор політичних наук, професор кафедри політології СНУ ім. Лесі Українки Валентин Малиновський найбільший недолік вбачає в тому, що «представницький орган – рада – не має виконавчого органу. Відповідно немає кому виконувати рішення ради». В європейських країнах такої моделі не існує. Новоприйняті зміни до Конституції України передбачають створення при обласних радах виконкомів. «Якщо ми цього не зробимо, в нас ніколи не буде місцевого самоврядування», – переконаний Валентин Малиновський. Водночас він зауважив, що обласна рада приймає популістичні рішення, які абсолютно не ґрунтуються на доцільності. Більше того, обласна рада не використовує свої повноваження. «Що заважає депутатам самостійно обрати голову, який самостійно буде приймати рішення? Обласна рада має право висловити недовіру голові обласної адміністрації, відправити його у відставку, викликати на сесію будь-якого начальника управління, заступника…», – зауважив Валентин Малиновський. Одну з найбільших проблем він вбачає в наявності тушок: «Люди голосують за певну політичну силу, довіряють їй, а депутати під різними впливами потім переходять…». Тому партії мають залучати тих людей, які можуть вести самостійну політику. А отже, іти в політику представникам державних і комунальних установ у жодному разі не варто, бо перед ними стоятиме вибір.
Головна редакторка Інтернет-видання «Волинський інформаційний портал» Ольга Булковська вважає, що при виборі депутата важливі всі нюанси, бо «не може людина бути компетентна в усіх питаннях, але може бути компетентна в багатьох і фахівцем своєї справи – тоді в неї буде стимул розібратися в тих питаннях, де вона не фахівець. Людина, не зробивши чогось для себе, не спроможна буде зробити щось для іншої». Ольга Булковська вважає також, що кандидатам у депутати варто було би проходити психологічний тест, а належність до партії – це зло, оскільки не існує політичної відповідальності.
Такої ж думки і Раїса Кучмук. Вона вважає, що партії не відіграють чесної і порядної ролі в нашому житті. Вони повністю безвідповідальні сьогодні. Крім того, вона не згодна з думкою колег, що обирати потрібно бізнесменів і не голосувати за «бюджетників», адже бізнесмени зазвичай займаються власною справою і їм не цікаві проблеми громади. Основними критеріями, якими громадяни мають керуватись у виборі депутатів, вона вважає любов і повага до людей та безкорисливість. Обранець громади має бути патріотом, компетентним, швидко вчитись і набувати компетенції в різних питаннях, аби правильно прийняти рішення
Галина Федоренко вважає, що «ми самі обираємо в ради за гречку. І гречка, і швидка допомога, і комп’ютерний клас, і спортивний майданчик… Якщо ми втомились і розуміємо, що маємо щось міняти, то давайте будемо думати. Нарешті почати включати мозок – і думати. Не полінуватись зайти в ту кабінку і добре вичитати прізвище… Якщо ми цього не будемо робити, то ще десять, і двадцять, і тридцять років нічого не буде мінятися».
Тож обираймо СВІДОМО!
__________
Телерадіодебати відбуваються в межах проекту "Волинський вибір - 2015": обирайте свідомо!", підтриманого Фондом розвитку ЗМІ Посольства США в Україні