Для моніторингу індексу гендерної чутливості волинських медіа було обрано 5 інтернет-видань («ВолиньPost», «Волинські Новини», «Волинь 24», «Конкурент», «Район Луцьк») і 5 друкованих ЗМІ («Волинь нова», «Волинська газета», «Луцький замок», «Вісник», «Твій вибір»). Контент кожного з них аналізували за п’ятьма категоріями: тематикою (представленість чоловіків та жінок як експертів/експерток, героїв/героїнь), кількістю фемінітивів, наявністю стереотипних образів, сексизму в журналістських матеріалах та тематичних статей.
Загальна представленість жінок як експерток та героїнь журналістських матеріалів склала 29%.
У друкованих виданнях жінки були експертками у медичній тематиці (33%), політиці (24%) (давали коментарі як учасниці виборчого процесу) та з питань економіки/бізнесу (23%). Зовсім не коментували спортивну тематику, хоча в 27% були героїнями. Найвищий відсоток експерток – у публікаціях про надзвичайні ситуації, комунальну сферу (рубрика «Інше» – 56%). Водночас героїнями жінки найчастіше фігурували в матеріалах на освітню тематику (71%), майже порівну з героями – в публікаціях на економічну (45%), медичну (46%) тематику та культуру (48%). Чоловіки у більшості випадків були експертами/героями у матеріалах про роботу органів місцевого самоврядування та політичних процесів (особливо усього, що стосується виборів), надзвичайні події (ДТП, злочини і т.п.), фігурували у темах бізнес-аналітики, а також як експерти у реформі медицини.
Для збільшення натисніть на зображення
В інтеренет-виданнях експертки найчастіше представлені у публікаціях на соціальні теми: культури (25%), освіти (33%) та медицини (40%), а також в 28% випадків – у темі економіки/бізнесу. Зовсім не представлені експертки у темах війни, волонтерства, спорту і розваг. Небагато згадувань експерток у політичній тематиці (13%), що, частково пов’язано з президентськими виборами (у лютневому моніторингу зафіксували 23%).
Героїнями жінки найчастіше були у матеріалах, що стосуються освіти і науки (72%), медицини (62%, найчастіше як медсестри) та волонтерства (58%). Найменше героїнь в темах політики (9%). Загалом не зафіксовано згадувань жінок у матеріалах про економіку, бізнес (хоча у моніторингу за лютий місяць героїні становили 16%) та розваги. Нами не зафіксовано матеріалів про домашній побут, кухню, у яких жінки були б зображені як героїні. Натомість у 29% жінки постають і як експерти, і як героїні у новинах про шахрайство, кримінал, а також як активні учасниці життя своїх населених пунктів.
Для збільшення натисніть на зображення
У квітневому моніторингу зафіксовано кілька стереотипних образів. Найчастіше ґрунтуються на образах представниць «прекрасної статі» і стосуються сприйняття жінок як жертовних героїнь, сенсом життя для яких є заміжжя: Як і кожна жінка, Юлія прагне нарешті узаконити відносини зі своїм обранцем, влаштуватись на роботу… («Волинь Post», https://cutt.ly/erANQc). Стереотипними також є фото до статтей про побиття (https://drive.google.com/open?id=1EWlRFkLMROZOilH5QwpdZZ-LQvjFE-y9, https://www.volyn24.com/news/125034-troie-na-odnu-na-volyni-piani-zhinky-byly-perehozhu )
Матеріалів і сексистським контентом не виявлено.
Фемінітиви
Найчастіше у жіночому роді медіа позначають назви професій, у яких велика представленість жінок: «вчителька», «учениця», «спортсменка», «журналістка», «прибиральниця», «координаторка», «працівниця» рідше – «депутатка», «користувачка», «борчиня», «обраниця». Натомість рідко вживаними є слова «революціонерка», «водійка», «бізнес-тренерка» «табельниця» та ін. У чоловічому та жіночому роді вживаються «начальниця» та «начальник»: «начальник загального відділу Надія Бортнік», «уповноважена» та «уповноважений представник»: «уповноважена Верховної Ради з прав людини» та «Регіональний представник Уповноваженого Верховної Ради України у Волинській області Любов Сітовська». Лише у чоловічому роді вживані назви професій: «Лікар-дієтолог», «викладач-методист», «Міністр освіти і науки», «директор юридичного департаменту Наталія Юрченко», «директор департаменту державної реєстрації Юлія Соломко», «заступник директора юридичного департаменту… Інна Романова».
Для збільшення натисніть на зображення
У проаналізованих медіа зафіксовано лише одну тематичну публікацію, що стосується гендерної проблематики: «У назвах професій офіційно з’являться медбрат, акушер і санітар» («Конкурент», https://cutt.ly/vrAMgH).
Згідно квітневого Індексу гендерної чутливості волинські медіа посіли третє місце серед регіональних видань 24 областей України (34%). В лютневому моніторинзі цей індекс був найвищим і складав 42%. Ознайомитися із загальними даними результатів моніторингу 240 медій можна на сайті Волинського прес-клубу.
___________________
Гендерний моніторинг журналістських матеріалів регіональних видань проведений у межах проекту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews