You are here: Головна Медіа-новини
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Волинський прес-клуб

Медіа-новини

Юридичні консультації з питань роздержавлення ЗМІ. Якщо співзасновник перешкоджає реформуванню газети

На запитання відповідає юрист мережі Інституту розвитку регіональної преси  Ігор ФЕДОРЕНКО. «Трудовий колектив редакції в передбачений законом термін прийняв рішення про реформування. Але один із співзасновників, районна рада, перешкоджає реформуванню комунального ЗМІ, ігноруючи вимоги Закону України “Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації” та ухиляючись від внесення до порядку денного питань реформування. Як нам діяти в цьому випадку?»

– Трудовий колектив може відстоювати своє право на реформування в судовому порядку – звернутися до суду з позовними вимогами визнати протиправною бездіяльність ради, зобов’язати її розглянути питання реформування на сесії ради. Цей шлях вирішення проблеми визначено в частині 6 статті 4 Закону України “Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації”: спори між засновниками (співзасновниками) газети (журналу) і трудовим колективом редакції вирішуються у судовому порядку. Відповідно ініціатива звернення з позовом до суду належить трудовому колективу, але краще звернутися до суду комунальному підприємству – редакції газети, яке є юридичною особою. Практика вирішення таких спорів залежить від способу захисту своїх прав і охоронюваних законом інтересів, який обрав трудовий колектив редакції ЗМІ. Наприклад, в рішенні у справі №  366/2191/16-а  суд зобов’язав районну раду невідкладно розглянути на черговому пленарному засіданні проект рішення  про реформування друкованого засобу масової інформації та винести результативне рішення (аналогічне рішення стосовно РДА є і у справі № 676/1669/16-а). В інших випадках, як, наприклад, в рішенні у справі 328/2467/16-а,  суд відмовив в задоволенні позову, мотивуючи наступним: «Рішення суду не може підмінювати собою рішення органу місцевого самоврядування. Так само суд своїм рішенням не може спонукати орган місцевого самоврядування до прийняття будь-якого рішення, оскільки при цьому буде порушено Конституційний принцип розподілу влади». Також є проблеми з підсудністю – в місцевих судах інколи відмовляють у розгляді справи, зазначаючи, що даний спір є корпоративним, а, отже, має розглядатись господарськими судами (див. рішення у справах № 572/1153/16-а, № 183/2687/16, № 481/450/16-а). Хоча в цих спорах йдеться не про корпоративний спір, а саме про розпорядчі функції органу місцевого самоврядування. В будь-якому випадку, якщо орган місцевого самоврядування  не виконує вимог Закону України “Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації” і не виносить на сесію питання реформування, потрібно звертатися до суду.

Запитання можна попередньо надсилати за електронною адресою – Ця електронна адреса захищена від спам-ботів, Вам потрібно включити JavaScript для перегляду .

____________________

Консультації надаються в рамках виконання проекту Тернопільського прес-клубу «Комплексна підтримка друкованих ЗМІ різних регіонів України в процесі роздержавлення та налагодження їх самостійної діяльності» при підтримці “Українського медійного проекту” (У-Медіа), що реалізується Інтерньюз в Україні та фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).


 

Юридичні консультації з питань роздержавлення ЗМІ. Про передачу засновницьких прав та зміну назви

На запитання відповідає юрист мережі Інституту розвитку регіональної преси Ігор ФЕДОРЕНКО.

"Хочу з Вами проконсультуватися з приводу Угоди про передачу засновницьких прав від РДА і районної ради. Чи можемо ми підписати цю угоду зараз, коли ще перебуваємо в стані припинення в результаті реорганізації? Плануємо у листопаді цього року нести держреєстратору документи для реєстрації ТОВ. Наскільки я розумію, такий договір потрібно було б укладати після реформування юридичної особи і реєстрації ТОВ, але в такому випадку ми повинні при реєстрації нової юридичної особи принести держреєстратору передавальний акт, затверджений співзасновниками (розпорядження голови РДА і сесія РР). Справа в тому, що у нас виникли складні взаємовідносини з РДА та РР – і ми, і вони хотіли б якомога швидше “розлучитися”. Затвердження ж документів (передавального акту) на сесії затягне і ускладнить процес роздержавлення. Чи можемо ми до реєстрації нової юридичної особи, маючи на руках рішення обох засновників про вихід зі складу засновників, підписати тристоронню угоду? Чи не виникне при цьому проблем при перереєстрації друкованого засобу масової інформації в управлінні юстиції (який тоді порядок: чи після підписання угоди ми повинні перереєстровувати ЗМІ на трудовий колектив редакції, а потім після реєстрації ТОВ у держреєстратора – знову, вже вдруге, перереєстровувати ЗМІ вже на ТОВ?) І ще одне питання. Поки ми чекали прийняття Переліку ЗМІ, які реформуються, і почали процес реформування, наші співзасновники змінили назву, оскільки змінилася назва району. Чи потрібно в такому випадку додавати до Угоди про передачу засновницьких прав якісь документи, які підтвердять, що нинішні РДА і РР – правонаступники засновників нашої районної газети?"

Детальніше...
 

Юридичні консультації з питань роздержавлення ЗМІ. Про висвітлення у роздержавлених ЗМІ діяльності народних депутатів

На запитання відповідає юрист мережі Інституту розвитку регіональної преси  Ігор ФЕДОРЕНКО. «Підкажіть, будь-ласка, які нормативи регулюють висвітлення діяльності народних депутатів у роздержавлених друкованих засобах масової інформації. Чи є перелік видів виступів, які розміщуються безоплатно? Чи редакція одноосібно встановлює, за що, і в якому розмірі брати оплату за висвітлення діяльності народних депутатів?»

Якщо мова йде про видання, яке завершило процедуру роздержавлення, то, згідно зі статтею 23  Закону України „Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування ”, «для висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого  самоврядування,  виступів  народних  депутатів України, депутатів сільських,  селищних, районних, міських і обласних рад у державних  друкованих засобах масової інформації,  що фінансуються відповідно  за   рахунок   державного   або   місцевих   бюджетів, відводиться  не більше 20 відсотків газетної площі кожного номера.  У недержавних друкованих засобах масової інформації відомості  про діяльність   органів   державної   влади   та   органів  місцевого самоврядування,   виступи депутатів усіх рівнів можуть друкуватися на договірних засадах відповідно до законодавства України. Стаття 5 цього Закону зазначає, що «недержавні засоби масової інформації  висвітлюють  діяльність органів  державної  влади  та  органів місцевого самоврядування на умовах,  передбачених в укладеній між цими органами  і  редакціями засобів масової інформації угоді.  Якщо така угода не укладена, то редакція  недержавного  засобу  масової   інформації   має   право самостійно,  відповідно  до  законодавства  України,  висвітлювати діяльність  органів   державної   влади   та   органів   місцевого самоврядування,  визначаючи  у своєму статуті джерела фінансування витрат на це висвітлення».

Детальніше...
 

Юридичні консультації з питань роздержавлення ЗМІ. Коли завершується реформування ЗМІ?

На запитання відповідає юрист мережі Інституту розвитку регіональної преси  Ігор ФЕДОРЕНКО. «Прошу надати пояснення, коли (на якому етапі) завершується реформування ЗМІ?З перетворенням редакції в іншу форму господарювання, чи з моменту перереєстрації газети?»

–  Завершальним етапом реформування друкованих засобів масової інформації та редакцій є вихід органів державної влади, інших державних органів та органів місцевого самоврядування із складу засновників (співзасновників) друкованого ЗМІ. Право на перереєстрацію друкованого ЗМІ мають  редакції, які, відповідно до Закону України «Про реформування державних і комунальних друкованих ЗМІ», здійснили перетворення комунального підприємства у суб’єкт господарювання (товариство з обмеженою відповідальністю, приватне підприємство тощо). Порядок державної реєстрації друкованих засобів масової інформації регулюється:

Відповідно до статті 20 Закону України «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні»  зміна засновника (складу співзасновників) повинна оформлятися угодою між засновником (співзасновниками) і його правонаступником, укладеною відповідно до вимог цивільного законодавства України. Ця угода  є  підставою  для  подання  правонаступником   заяви    про перереєстрацію в порядку, передбаченому статтями  11  і  12  Закону України „Про друковані засоби масової інформації (пресу) в України”. Вихід РДА і Ради із складу співзасновників друкованого засобу масової інформації оформляється договором, що укладається між РДА і Радою та правонаступником. Форма договору – проста письмова. До укладення договору РДА і Рада повинні прийняти відповідні рішення про вихід з засновників друкованого ЗМІ. В договорі необхідно зазначити, що зміна засновника ЗМІ здійснюється на виконання вимог  Закону України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації».

Запитання можна попередньо надсилати за електронною адресою: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів, Вам потрібно включити JavaScript для перегляду  

__________________

Консультації надаються в рамках проекту, що виконується ГО Тернопільський прес-клуб «Комплексна підтримка друкованих ЗМІ різних регіонів України в процесі роздержавлення та налагодження їх самостійної діяльності» при підтримці “Українського медійного проекту” (У-Медіа), що реалізується Інтерньюз в Україні та фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).


 

Юридичні консультації з питань роздержавлення ЗМІ. Якщо керівник намагається привласнити підприємство в процесі реформування

На запитання відповідає юрист мережі Інституту розвитку регіональної преси  Ігор ФЕДОРЕНКО. Останнім часом деякі трудові колективи редакцій звертаються стосовно ситуацій, коли керівники редакцій намагаються привласнити підприємства в процесі реформування. Виникають проблеми при розподілі часток, коли головний редактор вимагає собі більше ніж п’ятдесят відсотків. Також непоодинокі випадки, коли головний редактор «зачищає» трудовий колектив з метою усунути співзасновників в реформованому підприємстві. Здійснюється це шляхом скорочення штату або чисельності працівників, банальним звільненням за наслідком винесення доган.

В такій ситуації, якщо трудовий колектив не має наміру відступати від своєї позиції, можна порадити наступне:

Щодо розподілу часток

Частина 2 статті 8 Закону України “Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації” передбачає, що «Розподіл часток майна між засновниками (співзасновниками) суб’єкта господарювання здійснюється за рішенням загальних зборів суб’єкта господарювання з урахуванням балансової вартості майна». Надання одній особі більше ніж 50 відсотків в статутному капіталі тягне за собою ризики в подальшому виключення зі складу інших засновників. До речі, для самого товариства в цьому випадку жодних збитків – «У разі виходу із складу засновників (співзасновників) суб’єкта господарювання його частка майна, отримана ним під час реформування редакції, не підлягає поверненню зазначеному засновнику (співзасновнику), а розподіляється між іншими засновниками суб’єкта господарювання» (ч.3 ст.8 Закону України “Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації”). Якщо між засновниками не досягнуто згоди стосовно розподілу часток в статутному капіталі новостворюваного підприємства,  то за аналогією можна скористатися методиками обчислення розміру індивідуальних майнових паїв, визначення трудового внеску членів трудового колективу:

– «Методика  визначення трудових внесків членів колективних сільськогосподарських підприємств, у тому числі реорганізованих» затверджена наказом Міністерства аграрної політики України 21.06.2005  N 274, що зареєстровано в Міністерстві юстиції України 3 серпня 2005 р. за N 854/11134 (http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/z0854-05);


Детальніше...
 
Сторінка 3 з 31

Архів

2018
лютого
MoTuWeThFrSaSu
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728    

Ресурсний центр ГУРТ


Пошук

Наша сторінка на Facebook