You are here: Головна Медіа-новини
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Волинський прес-клуб

Медіа-новини

Юридичні консультації з питань роздержавлення ЗМІ. Про звільнення в.о. головного редактора

На запитання відповідає юрист мережі Інституту розвитку регіональної преси Ігор ФЕДОРЕНКО.«В комунальному підприємстві є в.о. головного редактора, при реформуванні буде створено товариство з обмеженою відповідальністю, керівником якого може бути призначена інша особа. Як, відповідно до чинного законодавства, звільнити виконувача обов’язків керівника?»

– Правового регулювання виконувача обов’язків на посаді в законодавстві України немає. Поняття заміщення застосовується тільки до виконання обов’язків керівників. Працівник може бути призначений «тимчасово виконуючим обов’язки» для заміни відсутнього працівника у порядку тимчасового переведення на іншу роботу за погодженням між сторонами трудового договору. В Україні діє роз’яснення ще Державного комітету Ради Міністрів СРСР з питань праці і заробітної плати та Секретаріату ВЦРПС «Про порядок оплати тимчасового замісництва» від 29 грудня 1965 року № 30/39. У цьому роз’ясненні зазначається, що тимчасовим заміщенням вважається виконання службових обов’язків за посадою тимчасово відсутнього працівника, коли це викликано виробничою необхідністю і пов’язане з розпорядчими функціями. Разом з тим в абзаці першому пункту 2 Роз’яснення йдеться про те, що призначення працівника виконувачем обов’язків за вакантною посадою не допускається. Таке можливе лише за посадою, призначення на яку здійснюється вищим органом управління. Таким чином призначення в.о. головного редактора районною радою відповідає чинному законодавству.

У разі не затвердження виконувача обов’язків на посаді головного редактора йому повинна бути запропонована інша посада. При відмові від пропозиції ця особа звільняється з роботи за підставами, передбаченими законодавством. Враховуючи процес припинення комунального підприємства шляхом перетворення, найбільш придатним обґрунтуванням звільнення при цьому є п.1 ст.40 – зміни в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників. Якщо працівник приймався на роботу тимчасово виконувачем обов’язків за відповідною посадою до вирішення питання про призначення на посаду, то можливе звільнення за п. 2 ст. 36 КЗпП України.

Запитання можна попередньо надсилати на електронну адресу – Ця електронна адреса захищена від спам-ботів, Вам потрібно включити JavaScript для перегляду

_________________

Консультації надаються в рамках виконання проекту Тернопільського прес-клубу «Комплексна підтримка друкованих ЗМІ різних регіонів України в процесі роздержавлення та налагодження їх самостійної діяльності» при підтримці “Українського медійного проекту” (У-Медіа), що реалізується Інтерньюз в Україні та фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).

 

Увага! Працює телефонна лінія консультацій з роздержавлення ЗМІ

Щотижня, кожного четверга, з 9.00 до 13.00 на ваші запитання телефоном відповідатиме юрист Інституту розвитку регіональної преси Ігор Федоренко. Консультації надаватимуться безкоштовно. Робота лінії – це частина проекту «Комплексна підтримка друкованих ЗМІ різних регіонів України в процесі роздержавлення та налагодження їх самостійної діяльності», який здійснюється за підтримки  “Українського медійного проекту” (У-Медіа), що реалізується Інтерньюз в Україні та фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID). Консультації можна отримати за телефоном 099-986-69-66

 

Юридичні консультації з питань роздержавлення ЗМІ. Якщо редакція є частиною КП, статутом якого передбачено випуск газети і підготовку радіопередач

На запитання відповідає юрист мережі Інституту розвитку регіональної преси  Ігор ФЕДОРЕНКО.«У березні минулого року ми провели збори колективу і подали нашому засновнику – районній раді – необхідний пакет документів. Районна рада на сесії прийняла рішення вийти із складу засновників газети та здійснити її реформування протягом другого етапу. Але справа в тому, що редакції районної газети як такої немає. У нас діє комунальне підприємство,  статутом якого передбачено випуск газети і підготовку радіопередач. Виникає запитання: рада повинна виходити із засновників всього комунального підприємства чи лише друкованого засобу масової інформації?»

–  Як вбачається з Вашого листа, трудовий колектив минулого року прийняв рішення про участь у реформуванні, але всупереч вимогам ч.3 ст.4 Закону України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації» райрада не прийняла у місячний строк після надходження пропозиції трудового колективу редакції рішення про реформування та про спосіб реформування друкованого засобу масової інформації та редакції. Райрадою було прийнято тільки рішення про вихід з засновників друкованого ЗМІ. Про реформування комунального підприємства рішення так і не прийняте. Це вже протиправна бездіяльність райради, яка порушує право трудового колективу та ігнорує вимоги Закону України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації». Відповідно до п. 2 ст. 3 цього Закону, одним із способів реформування друкованих засобів масової інформації та редакцій є наступний:  вихід органів державної влади, інших державних органів та органів місцевого самоврядування із складу засновників (співзасновників) друкованого засобу масової інформації та редакції з перетворенням редакції членами її трудового колективу у суб’єкт господарювання із збереженням назви, цільового призначення, мови видання і тематичної спрямованості друкованого засобу масової інформації.

Що означає «редакції районної газети як такої немає» ? Трудовий колектив, який займається випуском газети, і який приймав рішення про участь у реформуванні, є. Цей трудовий колектив складається з фізичних осіб, які мають трудові відносини з певним комунальним підприємством (Стаття 252¹ КЗпП України) і вони виказали бажання реформувати друковане ЗМІ.

Якщо райрада не бажає повністю вийти зі складу засновників комунального підприємства, реформування може бути проведене шляхом виділу. Комунальне підприємство залишається з діяльністю підготовки радіопередач, а виділяється частина підприємства, діяльністю якого є випуск друкованого ЗМІ.  Процедура відрізняється від припинення шляхом перетворення тим, що комісією з виділення складається не передавальний акт, а розподільчий баланс (Статті 106 -109 цивільного кодексу України).

Запитання можна попередньо надсилати на електронну адресу – Ця електронна адреса захищена від спам-ботів, Вам потрібно включити JavaScript для перегляду

________________________

Консультації надаються в рамках виконання проекту Тернопільського прес-клубу «Комплексна підтримка друкованих ЗМІ різних регіонів України в процесі роздержавлення та налагодження їх самостійної діяльності» при підтримці “Українського медійного проекту” (У-Медіа), що реалізується Інтерньюз в Україні та фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).

 

Юридичні консультації з питань роздержавлення ЗМІ. Ще раз про розподіл часток в статутному капіталі новостворюваного підприємства

На запитання відповідає юрист мережі Інституту розвитку регіональної преси  Ігор ФЕДОРЕНКО. «Я працюю в одному з комунальних ЗМІ. Ми вибрали форму власності газети як Товариство з обмеженою відповідальністю (ТОВ). Нас 5 співзасновників, тому частки будуть ділитися на цю кількість частин. Редактор сьогодні сказала, що хоче забрати собі 51 відсоток, ще одна людина отримає 13, а троє інших – по 12 відсотків. Аргументація такого «розподілу» дивна – мовляв, буде простіше, коли хтось один приймає рішення і на документі ставиться один підпис, а не 3-4. Наскільки законними є її дії? Чи є якийсь законний алгоритм розподілу часток, який чітко регламентує, хто, скільки і з якої причини отримає?

Ще більше здивувала відповідь на запитання, як будуть виплачуватися дивіденди. Вона відповіла, що на їх суму не впливає частка кожного співзасновника, так як збори можуть прийняти рішення розподіляти їх порівну. Але ж у неї буде 51% частки, а значить «збори» приймуть таке рішення, яке прийме вона. Наскільки правильні мої припущення? Чи маємо ми право відмовитися від такого «чесного» розподілу?»

Дійсно, отримавши 51 відсоток, головний редактор отримує повний контроль над товариством. Частина 2 статті 8 Закону України “Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації” передбачає, що «Розподіл часток майна між засновниками (співзасновниками) суб’єкта господарювання здійснюється за рішенням загальних зборів суб’єкта господарювання з урахуванням балансової вартості майна». Ніхто ж не примушує Вас проголосувати за надання головному редактору частки в розмірі 51 відсоток. На зборах трудовий колектив має право запропонувати свій варіант поділу статутного капіталу і проголосувати за нього. Якщо між засновниками не досягнуто згоди стосовно  розподілу часток в статутному капіталі новостворюваного підприємства, за аналогією можна скористатися методиками обчислення розміру індивідуальних майнових паїв, визначення трудового внеску членів трудового колективу:- «Методика  визначення трудових внесків членів колективних сільськогосподарських підприємств, у тому числі реорганізованих» затверджена наказом Міністерства аграрної політики України 21.06.2005  N 274, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 3 серпня 2005 р. за N 854/11134 (http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/z0854-05);

– «Методика  обчислення розмірів індивідуальних майнових паїв членів колективних сільськогосподарських підприємств, у тому числі реорганізованих» затверджена наказом Міністерства аграрної політики України 07.06.2005  N 252,  зареєстровано в Міністерстві юстиції України 3 серпня 2005 р. за N 853/11133 (http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/z0853-05).  Ці методики розроблені для  визначення  розмірів  майнових паїв і можуть бути застосовані для визначення часток в майні реформованого підприємства. Закон України “Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації” саме за трудовим колективом редакції передбачив пріоритетне право на реформування, а не за керівником редакції. При заснуванні нового, реформованого підприємства, саме члени трудового колективу вже в якості засновників, приймають рішення по розподілу часток і обранню керівника (головного редактора).

Запитання можна попередньо надсилати за електронною адресою – Ця електронна адреса захищена від спам-ботів, Вам потрібно включити JavaScript для перегляду

_________________

Консультації надаються в рамках виконання проекту Тернопільського прес-клубу «Комплексна підтримка друкованих ЗМІ різних регіонів України в процесі роздержавлення та налагодження їх самостійної діяльності» при підтримці “Українського медійного проекту” (У-Медіа), що реалізується Інтерньюз в Україні та фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).

 

Юридичні консультації з питань роздержавлення ЗМІ. Про передавальний акт щодо комунального майна

На запитання відповідає юрист мережі Інституту розвитку регіональної преси  Ігор ФЕДОРЕНКО. «Засновниками газети є районна рада та райдержадміністрація. В березні 2016 року засновники прийняли рішення про вихід зі складу засновників редакції газети з реорганізацією шляхом перетворення редакції членами її трудового колективу у суб’єкт господарювання зі збереженням назви, цільового призначення, мови видання і тематичної спрямованості видання. На даний момент редакція в процесі припинення. Стоїть питання про складання та затвердження передавального акту. Колишні засновники не хочуть це робити, аргументуючи тим, що вони вже не засновники, і складу комісії з реорганізації не створювали ( в рішенні райради зазначено лише про покладення виконання функцій комісії з реорганізації на редактора газети). Як бути в даному випадку, якщо на балансі редакції  газети є комунальне майно? І чи мав право реєстратор виключити засновників ще до передачі ними майна  новоствореній особі? Цікавить також таке – головний редактор працює по контракту, укладеному з райрадою, то що тепер робити з даним контрактом?»

– Районна рада та райдержадміністрація, прийнявши рішення про реорганізацію шляхом перетворення, не перестають бути засновниками підприємства. Вони перестануть бути такими в той момент, коли комунальне підприємство буде припинене, а новостворене підприємство (де засновником будуть фізичні особи – члени трудового колективу)  буде зареєстроване. До завершення процесу реформування районна рада і райдержадміністрація залишаються вашими засновниками.

Стосовно затвердження акту звернемося до чинного законодавства України. Статтею 104 Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ) встановлено, що юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов’язки переходять до правонаступників.

Відповідно до ст. 107 ЦКУ після закінчення строку для пред’явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), які мають містити положення про правонаступництво щодо всіх зобов’язань юридичної особи, що припиняється, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов’язання, які оспорюються сторонами.

Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом. Учасниками юридичної особи в нашому випадку є районна рада та райдержадміністрація. Майно комунального підприємства є власністю територіальної громади, тому не може вибути з її власності без затвердження такого акту радою.

І нарешті щодо контракту. Відповідно до частини третьої статті 36 Кодексу законів про працю України у разі зміни власника підприємства, а також у разі його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, виділення, перетворення) дія трудового договору працівника продовжується. Після реформування редакції контракт з головним редактором за потреби можна переукласти.

Запитання можна попередньо надсилати на електронну адресу Ця електронна адреса захищена від спам-ботів, Вам потрібно включити JavaScript для перегляду

_____________________

Консультації надаються в рамках виконання проекту Тернопільського прес-клубу «Комплексна підтримка друкованих ЗМІ різних регіонів України в процесі роздержавлення та налагодження їх самостійної діяльності» при підтримці “Українського медійного проекту” (У-Медіа), що реалізується Інтерньюз в Україні та фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).

 

 
Сторінка 6 з 35

Архів

2018
липня
MoTuWeThFrSaSu
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Ресурсний центр ГУРТ


Пошук

Наша сторінка на Facebook