«Слово правди» і «Район.Шацьк» - найбільш гендерночутливі видання Волині: результати лютневого моніторингу

Для моніторингу гендерної чутливості гіперлокальних волинських медіа, який проводився вперше, було обрано 10 видань: 5 друкованих – Ковельська міськрайонна газета «Вісті Ковельщини», Маневицька районна газета «Нова доба», Любешівська районна газета «Нове життя», Камінь-Каширська районна газета «Полісся», Володимир-Волинська міськрайонна газета «Слово правди»; 5 інтернет-видань –  «БУГ», «Район.Ковель», «Кордон», «Район.Рожище», «Район.Шацьк». Упродовж 11-17 лютого 2020 р. було проаналізовано 723 публікації (194 – у друкованих ЗМІ, 529 – в онлайн-медіа).

Кожне видання аналізували за кількома критеріями: представленість чоловіків та жінок як експертів/експерток (тих, хто дає коментарі, чию думку цитують) і героїв/героїнь, вживання фемінітивів, наявністю стереотипних образів, сексизму в журналістських матеріалах та матеріалів на гендерну тематику.

Загальна представленість жінок у волинських локальних медіа значно менша, аніж чоловіків. У лютому 2020 року цей показник складає: у друкованих – 38,5%, в інтернет-виданнях – 25,5%.

В онлайн-виданнях експертки складають всього 17%. В основному їхні коментарі наявні у матеріалах про місцеву владу, освіту, культуру та екологію. Зокрема, найчастіше вони дають коментарі чи роз’яснення, як посадовиці. Чоловіки у більшості проаналізованих матеріалів є експертами/героями у матеріалах про роботу органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, в інформаціях кримінального характеру, питаннях культури та релігії (часто згадуються священники), при висвітленні спортивних подій, а також інформаціях на тему війни (період моніторингу співпав із вшануванням річниці виведення військ з Афганістану, а тому ця тема присутня у  всіх ЗМІ).

Для збільшення натисніть на зображення

У 100% випадків жінки коментували освітню тематику, порівну з чоловіками – питання екології/довкілля, трохи менше – медицини/охорони здоров’я (40%). Дуже низький відсоток експерток у матеріалах про політику/діяльність органів місцевого самоврядування (22%), культуру (10%), економіку/бізнес (8%) і правопорушення (7%). Загалом не запитували думку жінок у темах спорту, війни, волонтерства.

Водночас вони значною мірою є героїнями таких матеріалів. «Жіночими залишаються теми освіти (79%), соціполітики (64%), культури (58%). У матеріалах на воєнну тематику жінки (20%) здебільшого згадуються як дружини військових (знову ж таки тема війни в Афганістані).

Загалом для локальних онлайн-видань «БУГ» та «Кордон» притаманно використання значної частки контенту із загальноукраїнських та регіональних сайтів. У «БУГа» вагома частина матеріалів присвячена висвітленню подій кримінального характеру. Інформація подана сухо, дуже часто нагадує кримінальну хроніку.

У друкованих медіа експерток втричі більше (46%). Найчастіше вони коментують питання, які належать до компетенції органів місцевої чи регіональної влади (64%), тем у сферах культури (57%), освіти (67%), порівну із чоловіками – соціальну пробелематику й тему медицини/охорони здоров’я.

Для збільшення натисніть на зображення

Майже відсутні чоловіки в публікаціях про розваги/дозвілля (0% експертів і 17% героїв), а екпертки – в спортивній, воєнній і волонтерській тематиці. Чоловіки як герої переважають в матеріалах про війну/армію, економіку/бізнес, спорт.

Стереотипи у локальних медіа характерні для матеріалів друкованих ЗМІ в стилі «життєві історії». Згадуються образи «принцеси», «поганої тещі». В інтернет-виданнях стереотипів не зафіксовано. Тут інформація подається досить статистично, часто нагадує мову офіційних документів.

Показник вживання фемінітивів у матеріалах локальних медіа – один із найвищих серед усіх проаналізованих у 24 областях України – 57% (максимальний – у харківських медіа (73%)). Із них у друкованих виданнях – 44%, в онлайн-медіа – 70%.

Для збільшення натисніть на зображення

Найчастіше у жіночому роді медіа позначають назви професій, у яких велика представленість жінок: «вчителька», «учениця», «волонтерка», «спортсменка». Рідше трапляються «депутатка», «міністерка», «очільниця», «керівниця», «посадовиця», «логопединя», «бухгалтерка». Ці ж назви можуть вживатися і в чоловічому роді: «народний депутат», «керівник», «міністр», «начальник», «директор».

Найвищий відсоток експерток зафіксовано у газетах «Нова доба» і «Нове життя» (по 67%), «Слово правди» зберігає баланс жінок і чоловіків і як експерток/експертів, і як героїнь/героїв матеріалів. Водночас тут найвищий відсоток вживання фемінітивів (77%).

Для збільшення натисніть на зображення

Відповідно до отриманих даних, найбільш гендерночутливою є володимир-волинська газета «Слово правди» (60%), найменше – камінь-каширське видання «Полісся» (30%).

Для збільшення натисніть на зображення

Серед онлайн-медіа лідерство у представленості жінок як експерток новинних повідомлень належить виданню «Район.Шацьк» (64%). У цього ж видання – одні з найвищих показників героїнь і вживання фемінітивів. Загалом у новинах мережі гіперлокаальних медіа Район.in.ua відсоток фемінітивів найвищий. Найменше експерток, але найбільше героїнь – у видання «Район.Ржизе (5% і 57% відповідно).

Для збільшення натисніть на зображення

Згідно з моніторингом, «Район.Шацьк» є гендернонайчутливішим виданням (68%), гендернонейтральним – «Район.Рожище», близький до нього – «Район.Ковель» (46%).

Для збільшення натисніть на зображення

Загальний Індекс гендерної чутливості волинських гіперлокальних медіа у лютому 2020 року склав 42%. Це – середній показник по Україні. Ознайомитися з підсумковими результатами лютневого моніторингу локальних медіа усіх регіонів України можна на сайті Волинського прес-клубу.

___________________

Гендерний моніторинг журналістських матеріалів гіперлокальних медіа відбувається у межах проєкту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews




 
kaz-news.ru | ekhut.ru | omsk-media.ru | samara-press.ru | ufa-press.ru