Чоловіки воюють, а жінки волонтерять? Яким був контент волинських медіа у лютому 2023 р.: гендерний аспект

Лише у третині публікацій волинських інтернет-видань та друкованих ЗМІ жінки виступають експертками або є героїнями. Такий висновок першої хвилі гендерного моніторингу, який відбувався впродовж 13-19 лютого 2023-го року.

Моніторинг здійснювався з метою визначення ключових тематик публікацій, в яких присутні жінки та чоловіки,  встановлення співвідношення експертів/експерток та героїв/героїнь у публікаціях, відповідно, визначення індексу гендерної чутливості волинських ЗМІ. Також важливим аспектом моніторингу було вживання у публікаціях фемінітивів та наявність контенту, який ретранслює гендерні стереотипи.

Серед волинських інтернет-видань проаналізовано контент «Волинських Новин», «Волинь 24», «ВолиньPost», «Район. Луцьк», «Перший канал соціальних новин». Найвищий індекс гендерної чутливості серед зазначених інтернет-видань за результатами моніторингу – у «Район. Луцьк» (56%), у публікаціях якого в 37% випадків жінки виступають експертками та у 38% публікацій фігурують як героїні. Наступним інтернет-виданням  за гендерною чутливістю є «Перший канал соціальних новин» (індекс 53%), де експертки та героїні присутні у 36% та 37% відповідно. Третю позицію посідає «ВолиньPost» (48%), експертки та героїні  – 26% та 27% відповідно. Четверту позицію займає «Волинь 24» (індекс гендерної чутливості – 48%), присутність експерток  та героїнь у публікаціях – по 29%. Найменш гендерночутливим інтернет-виданням за моніторинговий період, відповідно до результатів, є «Волинські Новини» (індекс – 42%), експертки та героїні – 22% та 28% відповідно.

Для збільшення натисніть на зображенні

Здебільшого, як експертки жінки виступають у публікаціях на тему освіти,  діяльності місцевого самоврядування, медицини та охорони здоров'я, соціального захисту. Серед героїнь – це волонтерки, дружини загиблих військовослужбовців, постраждалі у тематиці «Кримінал/ДТП/НС». Натомість чоловіки фігурують як винуватці ДТП, обвинувачені в крадіжках та інших злочинах, у цій темі їх переважна більшість і як експертів. Чоловіки значно переважають у темі «Спорт». Це зумовлено тим, що видання (зокрема, «Район. Луцьк») детально описують перебіг спортивних командних матчів, вказуючи дії усіх гравців команд та називаючи їх поіменно.

Найвищий відсоток використання фемінітивів – у новинах сайту «Район. Луцьк» (93%), майже стільки ж – у видання «ВолиньРost» (92%), дещо менше –  у «Волинь 24» (87%) і «Перший канал соціальних новин» (86%). Варто зазначити, що у публікаціях, які зачіпають тему війни, серед експерток найбільше представлені заступниця Міністра оборони України Ганна Маляр, речниця ОК «Південь» Наталія Гуменюк, віцепрем'єр-міністерка Ірина Верещук. Посади експерток у публікаціях, які є передруком із офіційних джерел (Генштаб, ОВА, Міністерство оборони тощо), доволі часто вживаються у формі маскулінітивів: Президент Молдови Майя Санду, керівник об’єднаного пресцентру оперативного командування «Південь» Наталія Гуменюк, спікер Сил оборони півдня України Наталія Гуменюк, Міністр закордонних справ Німеччини Анналена Бербок, міністр з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України Ірина Верещук.

31% публікацій у стрічках новин інтернет-видань присвячені темі повномасштабної війни, а також обставинам та подіям, що стосуються її опосередковано. Це –  безпекова ситуація в регіоні та Україні в цілому, події у зоні активних бойових дій, волонтерство та допомога армії, внутрішньо переміщеним особам та їх адаптація в новому регіоні. Публікували новини про міжнародну військову допомогу Україні від міжнародних партнерів. Щодня інтернет-видання повідомляли про загиблих на фронті волинян, прощання із ними, доправлення тіл загиблих на Волинь. Щодо гендерного аспекту, то як експертки в темі війни жінки  присутні у 24% публікацій, як героїні – 25%. Переважно, чоловіки фігурують як експерти в офіційних повідомленнях про події війни та офіційній інформації від органів місцевого самоврядування, як герої – в історіях про службу військових, в 100% інформаційних повідомлень про загиблих та прощання із загиблими військовослужбовцями (за період моніторингу усі загиблі військові – чоловіки). Жінки, здебільшого, – героїні публікацій про волонтерство, а також фігурують як дружини загиблих, які отримують посмертні нагороди своїх чоловіків.

Для збільшення натисніть на зображенні

Публікації на гендерну тематику зафіксовано в кількох видань: 1) «Район. Луцьк» – «Волинь: жінки і робота під час воєнного стану», «У Луцьку стартує проєкт «Простір без насильства», «Боратинська громада без насильства: розпочали реалізацію соціального проекту»; 2) «Перший канал соціальних новин»  «Нема претензій: «Чому не вдома?». Історія подружжя військових з луцької нацгвардії», «Тато і син – захисники, мама – волонтерка: як родина лісівника з Волині працює на Перемогу», «Воїни 14-ї бригади розповіли, як їм вдалося знищити ворожий гелікоптер Мі-24»» (про роботу розрахунку аеророзвідників Віктора і Тетяни).

Щодо друкованих ЗМІ, то найбільш гендерночутливе видання за результатами тижневого моніторингу – газета «Луцький замок» (індекс гендерної чутливості – 64%). Експертками жінки виступають у 56% публікацій, героїнями – у 46%.  Фемінітиви вжиті у 93% випадків. Другою за гендерною чутливістю визначено газету «Твій вибір» (індекс – 47%).  Як експертки та героїні жінки присутні у 18% та 49% відповідно. Газета «Вісник і Ко» за індексом гендерної чутливості – третя (41%): експертки – 33%, героїні – 41%, фемінітиви вжито у 50% випадків. Газета «Волинь Нова» посідає четверту сходинку за гендерною чутливістю серед друкованих ЗМІ Волині (40%): експертки – 36%, героїні – 33%, вживання фемінітивів – 50%. Найменш гендерно чутливим друкованим ЗМІ за визначено «Волинську газету» (індекс – 25%), у публікаціях якої 18% експерток та 35% героїнь, а фемінітиви вжито у 23% випадків. Як експертки жінки представляють сферу охорони здоров’я, освіту, культуру, а також діяльність органів місцевого самоврядування.

Для збільшення натисніть на зображенні

Орієнтовно третина публікацій обласних друкованих ЗМІ Волині присвячена війні. Серед експерток жінок – 31%, натомість героїнь більше – 50%. Здебільшого про жінок розповідається як про волонтерок, переселенок, дружин військовослужбовців.

Для збільшення натисніть на зображенні

Варто зазначити, що відверто сексистських або дискримінаційних матеріалів у газетах нема, однак газета «Твій вибір» розмістила публікацію про військовослужбовицю Тетяну Чубар та подію в її особистому житті «Навідниця Принцеска вийшла заміж» у формулюванні: «Найвпізнаваніша білявка ЗСУ вийшла заміж», що, безперечно, ретранслює стереотипи щодо жінок. Варто відзначити також публікацію газети «Вісник і Ко» «Вишнівський борщ - для наших захисників». У публікації йдеться про жінок, які готують сухі борщі для військових і вже відправили військовим орієнтовно 4 тисячі порцій, проте жодна із жінок, які займаються волонтерством, не названа на ім'я.

Публікацію на гендерну тематику опублікувала лише газета «Луцький замок»: «У Луцьку презентували проєкт зі зміни соціальних норм для запобігання домашньому і гендернозумовленому насильству».

Індекс гендерної чутливості волинських медіа у лютому склав 48%. Це – середній показник по Україні. Ознайомитися з підсумковими даними моніторингу медіа 24 областей можна за посиланням - https://bit.ly/3m89fC1

__________________

Гендерний моніторинг здійснює Волинський прес-клуб у партнерстві з Гендерним центром Волинської області та мережею прес-клубів і медійних організацій України 

 
kaz-news.ru | ekhut.ru | omsk-media.ru | samara-press.ru | ufa-press.ru